0 331 visningar

8 svar

Har jag gjort bort mig nu?

Lotta E

1 okt 2006 kl. 19:41

Fann en jättemängd granblodriska idag som inga larver ännu hunnit upptäcka. Plockade med mig ca 30 liter, men då jag även hade massor av gul kantarell och annat att förvälla samt en tid att passa så skivades riskorna tunt och åkte in i torkskåpet (45°.) Hann inte annat och hade inget i minnet om att man inte bör torka såna.. Någon som ändå gjort det som kan ge mig hopp om att jag inte förstört hela skörden nu? Eller har jag?

(De är nog snart genomtorkade.)

0

Birgitta D

1 okt 2006 kl. 20:11

Har aldrig torkat blodriskor. Har aldrig hittat sådana mängder så jag har behövt. Däremot tror jag att det går bra. Det mesta kan man ju torka utom blomkålssvamp och kantareller sägs det.

0

Annika Eriksson

1 okt 2006 kl. 20:23

..om möjligt så stoppa torkningen och lägg de halvtorkade i frysen istället. Granblodriskor kan upplevas som rätt beska vid torkning. Men du har inte gjort bort dig, bara erhållit en ny erfarenhet..:-)...

0

Varför?

Annette Landin

1 okt 2006 kl. 21:31

Fast jag torkar blomkålsvampen, lägger den i mjölk när den tar tillbaka vätska och densmakar som den ska…det gjorde jag förr med stenmurklan oxå :=)

0

Lotta E

1 okt 2006 kl. 21:38

Tack för era ord. Tyvärr Annika är det nog för sent att flytta den nu. Bara att hoppas..

Anette, det där med mjölk. Är det bättre än vatten för att minska ev. beska (som ju även granblodriska kan drabbas av) eller är det för annat i smaken du använder det vid blötläggningen? *nyfiken*

0

Annette Landin

1 okt 2006 kl. 21:40

Gör så med besk svamp & insjöfisk för att dra bort “sumpsmaken”...kokar även kyckling i mjölk innan ev fritering för att den skall bli “knastervit” :=)

0

Tack

Lotta E

1 okt 2006 kl. 21:44

Som vegetarian har jag aldrig behövt bekymra mig för varken insjöfisk eller kyckling, men min svamp kanske det kan rädda nu (mjöl skyr jag inte) Tusen tack för tipset :)

0

Lycka till!

Annette Landin

1 okt 2006 kl. 21:45

...

0

mjölk sulle det stå, inte mjöl..

Lotta E

1 okt 2006 kl. 21:46

Slarvig på tagenterna bara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone