Hej!
Jag är 95% säker på att detta är blåmusseron, men har aldrig plockat den innan.
Växte i granskog med mycket murket material täckt av mossa. Känner en svag aning av gummi när svampen är genomskuren.
Jag har läst en del av trådarna här.
Det enda som gör mig osäker är att dom svampar som finns på bilderna verkar ha större hatt och kortare fot. Svamparna som jag har hittat är ca 6 cm i diameter.
Javisst är det blåmusseroner! Fotlängden varierar med bl. a. ljusförhållande på växtplatsen, växtlighet/vegetation i fält-/markskiktet m.m. Blåmusseronen har en något speciell smak, men vi är många som gillar den skarpt! Provät den såväl stekt som stuvad!
Tack Jan!
Valde att inte koka av svampen innan anrättning.
Stekte på medelvärme i smör med lite finhackad lök, salt, svartpeppar och en nypa timjan.
Lät mot slutet en slatt grädde reducera in.
Enligt mina smaklökar en bättre matsvamp än tex trattkantarell.
Nu återstår bara att se om magen tåler det!
Ursäkta min nyfikenhet Jan-Erik V….men hur vet du hur nybromsade bildäck smakar?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.