Jag hittar den här typen av svampar ibland utan att kunna matcha dem mot något i svampguiden. Svampen har en stark angenäm lukt av matsvamp och trevlig, lite sötaktig, smak. Påminner om stensopp i lukt, smak och konsistens därav mitt intresse. Lukten är starkare än hos stensopp. Jag hittade den på marken vid en stig i Stockholm i en skogspark med blandad skog. Flera exemplar bredvid varandra.
Jag hittar den här typen av svampar ibland utan att kunna matcha dem mot något i svampguiden. Svampen har en stark angenäm lukt av matsvamp och trevlig, lite sötaktig, smak. Påminner om stensopp i lukt, smak och konsistens därav mitt intresse. Lukten är starkare än hos stensopp. Jag hittade den på marken vid en stig i Stockholm i en skogspark med blandad skog. Flera exemplar bredvid varandra.
Det är pudrad trattskivling: http://svampguiden.com/art/visa/Clitocybe_nebularis
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.