Hej,
Hittade dessa igår. Det mesta förefaller stämma med sprängticka men jag tycker den förefaller vara brunare än det man ser på bilder. Försökt hitta något om förväxlingar men då hittar jag egentligen bara vril, och det är väl hårt som attans. Den här är som sagt brun när man tar isär den. Trycker man nageln i det sviktar det. Mindre bitar går bra att dela med kniv, de större är väldigt hård närmast ytan så jag sågade. Pulvret ser ut som chocklad eller kaffe. Skickar med bilder.
Tack Jan,
Den växte på Björk. Gjort precis det du sa och därav min fundering. Allt jag hittade såg mycket ljusare ut. Tänkte att det kanske var något annat men kunde inte hitta något som liknade förutom vril. Ville bara dubbelkolla. Vill inte bli det där löpet i kvällspressen….Svampsäsongen är igång, 48-åring käkade giftsvamp…. :)
Tusen tack. Då känner jag mig lite säkrare.
Vrilar är ju gjorda av björkträ så det är inte någon risk att blanda i hop det med en sprängticka om man tittar på insidan.
Varför är det en självklarhet att markägares tillstånd behövs för sprängticka? För att det inte är en fruktkropp eller?
Så om man är försiktig när man skördar sprängtickan går det bra?
Jag vet inte var i lagen man kan hitta den informationen. Den enda hänvisningen till allemansrätten finns i miljöbalken: “Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den” (kap 7, 1 §). I övrigt hänvisas till diverse prejudikat. Men jag har inte lyckats hitta något prejudikat i det här fallet. Jag har försökt gräva i det här tidigare men hittar bara länkar till länkar till folk som bara påstår att “Så är det”. Men jag skulle vilja ha någon hänvisning till någon källa i någon lagtext där det framgår.
Skummade snabbt igenom den här texten från länken:
https://www.naturvardsverket.se/om-oss/publikationer/8100/allemansratten—vad-sager-lagen/
men hittar inget där som jag tycker kan vara till vägledning. I övrigt hittar jag inte heller något på
https://www.naturvardsverket.se/allemansratten
Det försöker jag alltid göra. Men jag skulle vilja veta var bedömningen att man inte får skörda sprängticka kommer i från. Mitt omdöme säger att så länge inte trädet skadas så går det bra att skörda sprängticka. Precis som när jag skördar annan trädlevande svamp på levande träd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.