0 921 visningar

17 svar

Sprängticka?

JMM

18 okt 2021 kl. 07:44

Hej,

Hittade dessa igår. Det mesta förefaller stämma med sprängticka men jag tycker den förefaller vara brunare än det man ser på bilder. Försökt hitta något om förväxlingar men då hittar jag egentligen bara vril, och det är väl hårt som attans. Den här är som sagt brun när man tar isär den. Trycker man nageln i det sviktar det. Mindre bitar går bra att dela med kniv, de större är väldigt hård närmast ytan så jag sågade. Pulvret ser ut som chocklad eller kaffe. Skickar med bilder.

0

JMM

18 okt 2021 kl. 07:47

Hmmm, testar få in bilderna, verkade strula.

0

JMM

18 okt 2021 kl. 07:49

En bild till.

0

Jan A Uppsala

18 okt 2021 kl. 10:09

Jodå. det ser ut som sprängticka - men det hade varit bra om du nämnt vad den växte på. Googla på “sprängticka, svampguiden” så får du mycket info. Finns också mycket om du lägger till “chaga”!

0

JMM

18 okt 2021 kl. 10:38

Tack Jan,

Den växte på Björk. Gjort precis det du sa och därav min fundering. Allt jag hittade såg mycket ljusare ut.  Tänkte att det kanske var något annat men kunde inte hitta något som liknade förutom vril. Ville bara dubbelkolla. Vill inte bli det där löpet i kvällspressen….Svampsäsongen är igång, 48-åring käkade giftsvamp…. :)

Tusen tack. Då känner jag mig lite säkrare.

0

C-J

18 okt 2021 kl. 10:55

0

Jan A Uppsala

18 okt 2021 kl. 16:18

Att markägarens tillstånd krävs för att skörda chaga-skörd är en självklarhet!

0

TommyD

18 okt 2021 kl. 16:23

Vrilar är ju gjorda av björkträ så det är inte någon risk att blanda i hop det med en sprängticka om man tittar på insidan.

0

HjalpMedSvampar

18 okt 2021 kl. 18:52

Varför är det en självklarhet att markägares tillstånd behövs för sprängticka? För att det inte är en fruktkropp eller?

0

Jan A Uppsala

18 okt 2021 kl. 20:07

För att skörda sprängticka krävs oftast viss åverkan på ett levande träd, vilket INTE ingår i allemansrätten!

0

TommyD

19 okt 2021 kl. 06:19

Så om man är försiktig när man skördar sprängtickan går det bra?

0

Jan A Uppsala

19 okt 2021 kl. 09:59

Nej, inte enligt lagen! - men att fråga markägaren ger oftast mycket bra resultat!

0

TommyD

19 okt 2021 kl. 12:57

Jag vet inte var i lagen man kan hitta den informationen. Den enda hänvisningen till allemansrätten finns i miljöbalken:  “Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den” (kap 7, 1 §). I övrigt hänvisas till diverse prejudikat. Men jag har inte lyckats hitta något prejudikat i det här fallet. Jag har försökt gräva i det här tidigare men hittar bara länkar till länkar till folk som bara påstår att “Så är det”. Men jag skulle vilja ha någon hänvisning till någon källa i någon lagtext där det framgår.

0

Jan A Uppsala

19 okt 2021 kl. 15:38

0

Jan A Uppsala

19 okt 2021 kl. 15:42

Eller googla på “allemansrätten privat mark”!

0

TommyD

19 okt 2021 kl. 16:07

Skummade snabbt igenom den här texten från länken:

https://www.naturvardsverket.se/om-oss/publikationer/8100/allemansratten—vad-sager-lagen/

men hittar inget där som jag tycker kan vara till vägledning. I övrigt hittar jag inte heller något på
https://www.naturvardsverket.se/allemansratten

0

Joachim Krumlinde

20 okt 2021 kl. 14:51

Det kan också vara så att man får använda sitt eget omdöme och dra slutsatser därifrån.

0

TommyD

20 okt 2021 kl. 16:07

Det försöker jag alltid göra. Men jag skulle vilja veta var bedömningen att man inte får skörda sprängticka kommer i från. Mitt omdöme säger att så länge inte trädet skadas så går det bra att skörda sprängticka. Precis som när jag skördar annan trädlevande svamp på levande träd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone