21 okt 2021 kl. 12:02
Gulligt! Den för mig okända svampen luktar likadant som höstmusseronen.
Några idéer?
“På gräs” var nog en lite förhastad beskrivning, men på utkanten av en gräsmatta på en tomt.
...och höstmusseronen kan ev. vara en blåmusseron, har lite bråttom just nu… Men det är alltså den andra som frågan gäller :)
Kanske rödbandsriska?
Intressant förslag, en ny art för mig. Jag tror att svamparna jag hittat har för lite rött för att stämma. Den är mer beige, mycket lik höst- och blåmusseron ovanifrån. Hann inte kolla om de blöder något, men såg ingen antydan.
Tack för förslaget!
Ok, så dom på bild nr2 är samma svamp?
I så fall hade jag kollat bland trattskivlingarna.
Vissa av dom har liknande växtsätt och växtplats som vissa av musseronerna.
Har själv råkat dra i pudrad trattskivling i tron att det är blåmusseron sett uppifrån.
Yes, bild 2 är alla den okända svampen.
Tack för tips, blir att kolla trattskivlingar. Blåmusseronen räknas ju ibland till Clitocybe så det är inte konstigt att förväxla dem.
Den grå svampen i häxring på bild 2 är pudrad trattskivling: http://svampguiden.com/art/visa/Clitocybe_nebularis
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.