Såg idag när jag började klippa ner perennerna att det var fullt med denna svamp under bladen. Den väver i klump men varandra och ju mer jag lyft på gamla blad ju mer svamp såg jag.
Har även spridit sig i gruset utanför rabatten och det var där jag så den först. Någon som vet vad det är och är den skadliga för växter och hus och iså fall hur blir man av den.
Tacksam för alla svar.
Göransdotter.
Det är någon honungsskivling, en väldigt vanlig svamp som får sin näring genom att bryta ner trä, ofta döda träd/rötter men den parasiterar även på skadade levande träd. Att den skulle ge sig på hus har åtminstone inte jag hört talas om.
Fällde en jättestor gammal ask till grannen för något år sedan,..Nu i år, sedan några veckor tillbaka, fullkomligt översållas marken runt den gamla stubben med hundratals ex av denna svamp! Den finns även utlöpare på ett 10 tal meter med svampar efter varandra i linje ut i gräsmattan runt om
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.