0 2039 visningar

5 svar

1 toppig giftspindling i svampkorgen

Gisela Weltzin Thunberg

25 okt 2021 kl. 15:56

Hej, min dotter och jag plockade trattkantareller i Mölnlycke igår. Det var första gången för mig och hon var nogrann med att påpeka att det finns svampar som liknar trattkantareller och som är mycket giftiga. Hon bad mig rensa varje svamp för sig och göra ett snitt i foten för att kolla att den var ihålig (=trattkantarell). Jag gjorde det i ca en timme (de flesta svampar jag hade hittat var ganska små) och hittade 1 giftsvamp, nämligen en toppig giftspindling i korgen. Jag meddelade min dotter som sa att jag skulle slänga HELA korgen för att vara säker. Jag svarade att jag hade rensat de andra svamparna noggrant och det var bara 1 giftig svamp i korgen, men hon insisterade. Vad ska jag göra?

2

bra svar

HLilja

25 okt 2021 kl. 16:15

Nog för att den är toppig och nog för att det är någon av alla våra spindelskivlingar, men det är inte toppig giftspindelskivling. Den är stor och kraftig jämfört med trattkantarell och jag tycker inte att de är det minsta lika. Det enda är att de kan växa på samma ställen och att den är mycket giftig om man nu SKULLE få med dem.
Det är ingen fara alls att äta trattkantarellerna även om de skulle ha legat tillsammans med någon giftsvamp. Var bara noga med, precis som du har gjort, att gå igenom dem en och en och spara inga trasiga bitar av svamp.
Men hur du ska göra måste du komma fram till själv, inte efter vad någon annan tycker…

0

Joachim Krumlinde

25 okt 2021 kl. 17:19

Instämmer. Släng den udda svampen, ät trattkantarellerna.

0

HjalpMedSvampar

25 okt 2021 kl. 18:11

Det är alltid smidigt att skölja svamp vid rensning. I såna här fall kanske det kan göra en tryggare i att eliminera eventuell kontaminering. Dock är väl konsensus att giftet i giftsvampar inte “smittar av sig” på andra svampar.

0

Peter-S

25 okt 2021 kl. 20:17

Märklig frågeställning!
Om det var första gången du plockar trattkantarell, så borde din dotter dubbelsyna svampen.
Det här kan få ödesdigra konsekvenser!

3

Pär Hj

26 okt 2021 kl. 08:13

Både du och dottern bör tänka på att det inte är den ihåliga foten som kännetecknar en trattkantarell. Titta istället på undersidan av hatten och lägg märke till hur strukturerna där (som brukar beskrivas som åsar) skiljer sig från skivlingarnas skivor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone