0 610 visningar

2 svar

Ostronmussling, smak beroende av substrat

HLilja

1 nov 2021 kl. 20:37

Är det någon som vill dela med sig av erfarenheter gällande ostronmussling på olika substrat och då tänker jag på smaken. Vedsvampar får ju olika smak beroende på vilket substrat de växer på, något som jag tydligt lagt märke till vad gäller vinterskivling.
Är det någon som har en uppfattning om vilket substrat ni tycker ger godast ostronmussling?
Min erfarenhet är att ostronmussling har varit väldigt olika god olika gånger. Men jag hittar den för sällan för att kunna finna något mönster. Dessutom kan det vara svårt att avgöra trädslag på en död stam, åtm för mig.
Idag hittade jag stora och kraftiga ostronmusslingar (med riktigt lång och matig fot), som växte på en gräsplätt i ett bostadsområde på en knappt synbar stubbe (trädet var avsågat så långt ner). Svampen var i alla fall fantastiskt god!
Jag blir nyfiken på vad det kan tänkas vara för trädslag som gav så god svamp. Det har varit ett skapligt rejält träd, diameter kring 70 cm.
Vad är era erfarenheter?

0

Jan A Uppsala

1 nov 2021 kl. 22:02

Börjar “bakifrån slutet”! Finns inga rotskott eller möjliga fröplantor kvar? (stubbskott är det väl ingen idé att fråga om?) Någon “ansvarig” att fråga?
Godaste fynden i Uppland har vuxit på nydöd asp och på levande björk och sälg, men jag har skördat den på p.t, allt, även gran! och alla har smakat bra. Det är annat med svaveltickan som tar mycket smak av vissa “garvade” substrat.
Börjar “bakifrån slutet”! Finns inga rotskott eller möjliga fröplantor kvar? (stubbskott är det väl ingen idé att fråga om?) Någon “ansvarig” att fråga?
Lite om odling finns bl a i en skrift från SLU; Odling av ostronskivling på restprodukter

0

HLilja

2 nov 2021 kl. 06:08

Tack Jan för svar, intressant att höra om dina erfarenheter!
Där växte inget annat i närheten, mer än gräs, och eftersom det var ett område jag bara tillfälligt gästade och inte känner någon som bor där så vet jag ingen att fråga.
Inga ostronmusslingar jag ätit har smakat dåligt, men vissa har alldeles extra goda, sedan har jag blivit lite besviken andra gånger då de mest smakar ”ingenting”…
Men det skulle faktiskt ha passat att ha en präktig björk just där tycker jag:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone