Provar igen då . Jag ser inte den karaktäristiska ringen som blir mörkbrun av de nedfallande sporerna. Foten ser inte “fjällig” ut men jag är ingen expert. En asterisk kommer snart. Bifogar mina bilder på min skörd.Fötterna ligger dessvärre på komposten , alla fjälliga.
Bilden kom medan jag svarade på din första inlägg.Din svamp är Rök slöjskivling=Hypholoma capnoides.
God matsvamp, bara hattarna , foten år seg.Smaken mild.Ta i en svampfot så att du kan se undersida av skivorna, rotera den mellan fingrarna, den ska skimmra i grått.
Närstående arter, Svavelgul slöjskivlinng, bitter och Tegelröd slöjskivling, bitter.
Tack Franco och Birgitta! Har jag förstått saken rätt om att Föränderlig alltid har fjäll på foten-men inte gifthättingen. Det är den skillanden mellan dem? I så fall är det den på bild 1 o 2?
Bild 3 kan då alltså vara rökslöjskivling antar jag, då den inte är fjällig på foten och skivor som skimrar i grått.
Jag trodde att alla var samma sort. De växte bredvid varandra.
Jag ska inte ta bilder på mer än en svamp i taget hädanefter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.