Jag hittade denna lämnad på gräsmattan vid mitt hus där ett träd stod tills för någon vecka sen. Ganska säker på att det var en björk men har bott här många år och det var ett högt träd så har blivit rätt hemmablind. Bor i Södra Linköping där eklandskapet börjar så många 3-400 åriga ekar omkring. Svampen (tickan?) Är 20 cm bred och luktar lite färskt och svampigt på samma gång ganska stark doft. Inte så värst jordig.
Tack för svar! Ska prova att slänga den i ugnen på 50 grader och torka sratackarn. Tyckte den var fin så ska behålla den som deokoration. Är lite nybörjare på svampidentifiering, haft mer intresse för plantae-området. Det växer en himla massa honungsskivlingat häromkring, inte vågat plocka några pga. missidentifieringsrisken men i höstas såg jag en svamp som växte på ett träd och var ca 20-23 cm rakt över som påminde om en jätteutsträckt honungsskivling. Sett att de skiftar form på fruktkropparna väldigt mycket och kan komma både på trä och mark. Har du nån tanke om vad det är för nåt på fotot? Den växer på en väldigt kort stubbe.
Det senare ser ut som fjällticka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.