0 920 visningar

5 svar

Trädsvamp på björk(?)

Dalle

13 nov 2021 kl. 15:38

Jag hittade denna lämnad på gräsmattan vid mitt hus där ett träd stod tills för någon vecka sen. Ganska säker på att det var en björk men har bott här många år och det var ett högt träd så har blivit rätt hemmablind. Bor i Södra Linköping där eklandskapet börjar så många 3-400 åriga ekar omkring. Svampen (tickan?) Är 20 cm bred och luktar lite färskt och svampigt på samma gång ganska stark doft. Inte så värst jordig.

0

Jan A Uppsala

13 nov 2021 kl. 15:43

Du har rätt i att det är en björk, då bilderna visar björkticka som bara växer på just björk!

0

Dalle

13 nov 2021 kl. 16:03

Tack för svar! Ska prova att slänga den i ugnen på 50 grader och torka sratackarn. Tyckte den var fin så ska behålla den som deokoration. Är lite nybörjare på svampidentifiering, haft mer intresse för plantae-området. Det växer en himla massa honungsskivlingat häromkring, inte vågat plocka några pga. missidentifieringsrisken men i höstas såg jag en svamp som växte på ett träd och var ca 20-23 cm rakt över som påminde om en jätteutsträckt honungsskivling. Sett att de skiftar form på fruktkropparna väldigt mycket och kan komma både på trä och mark. Har du nån tanke om vad det är för nåt på fotot? Den växer på en väldigt kort stubbe.

0

HLilja

13 nov 2021 kl. 16:23

Det senare ser ut som fjällticka.

0

Jan A Uppsala

13 nov 2021 kl. 17:32

Som jag alltid kommer att kalla fjällig ticka - däremot kallar jag bl.a. fjällglim, -röding, -björk m,m. för fjäll- !
Och den torkade björktickan kan du t.ex. använda som nåldyna - men torka den försiktigt, vid lägre temp!

0

Jan A Uppsala

13 nov 2021 kl. 17:38

...och jag tycker du ska avstå från att äta honungsskivlingarna; vissa är inte alls “nyttiga” utan t.o.m. giftiga! Det finns annan, mindre onyttig svamp att äta!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone