19 nov 2021 kl. 11:36
Har presentkort på CDON att hämta ut och Adlibris säljer ju böcker där, så jag tänkte om jag skulle slå mig lös på Fungi of Temperate Europe innan presentkorten förfaller. Den finns ju i engelsk och dansk upplaga och jag vet inte vilken jag ska välja. Har någon läst dansk svamplitteratur? Är termerna linknande de svenska?
Danska är inte min starka sida. Engelska tycker jag jag behärskar bra, läser skönlitteratur och skriver tämligen obehindrat . Men jag har flera svampböcker på engelska och “svamtermerna” ställer ju till det, får slå upp hela tiden och lär mig tydligen nya glosor långsamt nu för tiden.
Så kanske är det lättare att hacka sig fram i dansk text, förutsatt att “svamporden” liknar de svenska, tänker jag. För nån svensk upplaga har det väl inte ryktats om va?
Det lär inte bli någon svensk upplaga. Jag menar att den danska och den engelska är likvärdiga och det finns förklaringar till de fackuttryck som förekommer. Den danska upplagan har också danska svampnamn men de är helt andra än de svenska. Så det är mest en fråga om vilket språk du är mest bekväm med.
Jag har den danska upplagan och är väl heller ingen hejare på danska. Men jag tycker det funkar tillfredsställande, tror inte att det varit lättare på engelska, inte för mig åtminstone. Är inte helkass på engelska men inget proffs heller.
Det kluriga är svampnamnen tycker jag, de flesta heter rätt olikt de svenska namnen. Men där kan man ju använda sig av de latinska namnen. Jag tycker att det av sammanhanget gått rätt bra att klura ut vad de menar med de olika svamptermerna på danska. Ett och annat ord har jag behövt kolla upp, t ex något trädslag som jag inte förstod.
Kanske den engelska är bättre då. Då kan jag ju ivf läsa “brödtexten” obehindrat. Och tänker man efter är det nog mer användbart att lära sig engelska svamptermer än danska, om man vill googla nåt eller så.
Inte så mkt annat än böcker man kan köpa på CDON, tycker jag. Mest skräp och hittar man nåt är det nästan alltid billigar någon annanstans.
Tack för input! Får se om det blir en julklapp i år. ;-)
Men vad tusan…! När jag startade tråden kostade den 959:- och det står det fortfarande att den gör på Bokfynd. Men den har gått upp till 1318:-, både på CDON och Adlibris (är Adlibris om säljer på CDON också). Har kronan rasat eller vad?
Transportkostnaderna har ju ökat med hur mycket som helst det senaste, kan det vara kopplat till det?? (Böckerna är tunga)
Men det var ju en väldigt saftig ökning…!!
Jag gav nåt på 900 i början av året.
Eller hur? Nästan 30% på mindre än en vecka. Det är ju inte som priset ökat lite gradvis. Bokhandeln brukar väl inte höja priserna till jul?
Nu har jag presentkort på mer än 800, men det känns ändå surt. Tror jag avvaktar lite. Det är långt till hösten. ;-)
Kan det vara nåt fel? Kostar fortfarande 959 på Bokus. Men där har jag ju inget presentkort. :-(
Du får väl fråga dem!
Mailade faktiskt till AdLibris och frågade. Försöka duger. ;-)
Jag tycker verkligen att det är skumt, särskilt att de inte matchar Bokus pris. Det är ju närmast kartellbildning mellan dem annars. Sällan man hittar nån större prisskillnad.
Nej, men nu brukar det ju i vara i princip identiska priser hos AdLibris och Bokus. De lär inte får sälja många ex när Bokus ligger 359 kr lägre.
Fick svar, efter 22. Inte illa! Men tyvärr var det ett blahablaha-svar. Väntar väl och ser om priset sjunker snart då.
————————-
Vi ser ständigt över vår prissättning där vi väger in faktorer som inköpspris, marknadspris, fraktkostnad och lönsamhet. Det innebär att en varas pris då och då kan justeras, både uppåt och nedåt.
För dig som kund gäller det priset som fanns när du gjorde din beställning, även om priset ändras på hemsidan efteråt.
————————-
Och idag kostar den 988 på Adlibris. Men finns tyvärr inte på CDON. Har haft daglig koll du jag förväntade mig att priset skulle sjunka igen och ibland finnd en på CDON och ibland inte. Har gäller det att ligga i startblocken och klicka snabbt som ögat när den dyker upp! :-D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.