Hej,
De här svamparna växer uppe på en stubbe (okänt träslag) och de har inte den typiska musselformen. Kan de ändå vara ostronskivlingar? Jag har tidigare hittat dem på stammar och då kan de ju inte få en rund hatt. De luktar likt dem jag hittat tidigare. Tyvärr är de frusna så jag vet inte om de är lika i konsistensen.
Det stämmer bra förutom de långa fötterna. Skivorna, hattkanten och gränsen mot foten ser rätt ut. Det ser också ut att vara snedställda hattar. Även fästet ser rätt ut, åtminstone jämfört med odlad ostronskivling som brukar växa tätare än den jag hittat i naturen.
Kanske har fötternas längd något med kylan att göra?
Jag har också hittat ostronmussling i år, uppe på en stubbe, med lika långa fötter! Har aldrig sett så lång fot på ostronmussling innan.
Och jag tror fortfarande på ostronmussling…
Men eftersom vi inte är överens om det och, framför allt, eftersom du själv är osäker, så avstå från att äta dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.