Tickor är intressanta, men inte alltid särskilt lätta att artbestämma.
Jag hittade den här tickan på en ek i slutet av sommaren. Kanske inte de bästa bilderna, men är det någon som känner igen den och har någon idé om vilken art det kan röra sig om?
Är du säker på att det är en ticka och inte en skinnsvamp? Jag tycker det ser ut att kunna vara mjukskinn som är en mycket vanlig skinnsvamp på de flesta lövträd. Men det finns fler möjligheter. Och man måste ha en riktig närbild för att avgöra om det är skinn eller ticka.
Säker är jag absolut inte. Jag tänkte mest spontant att det borde vara någon slags resupinat växande ticka. Kikade på lite bilder av mjukskinn, och det finns helt klart likheter, men jag tror att det här är något annat. Om det sedan är en ticka eller en skinnsvamp låter jag vara osagt.
Jag gjorde ett utsnitt från en av bilderna. Det är tyvärr inte så bra skärpa men ger kanske någon mer ledtråd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.