Emma Samuelsson
1 jun 2022 kl. 18:25
Hej, hoppas att allt är bra. Kan någon i forumet hjälpa mig att identifera vilken typ av svamp som växer i min gräsmatta? Vår valp upptäckte tyvärr svamparna före mig och tog sig ett litet smakprov så jag blev stressad att det är en giftig svamp. Har nu självklart tagit bort alla, och ska testa att göda bort dem med Algomin. Det har varit väldigt blött i gräsmattan under några veckor nu, det kan nog ha främjat svamparna, vi har aldrig haft några tidigare.
Det är en rödskivling i släktet Entoloma, av vilket det finns många arter. Det går inte att avgöra från bilden vilken art det är. Ingen av arterna är känd för att vara ätlig, några är misstänkt giftiga. (Den giftigaste, bolmörtsskivlingen, är denna dock inte). Men du bör nog hindra valpen från att äta av dem om de skulle återkomma.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.