Visst är det en fjällskivling. Stolt fjällskivling eller rodnande fjällskivling. Den stolta är UTSÖKT god som matsvamp i mitt tycke (har haft den i gräddsås och i omelett). Vad gäller den rodnande har jag något vagt minne om att den numera klassas som oätlig. Men du kan säkert kolla upp det under länken “matsvampar” till vänster i menyn på den här sidan.
Är det den stolta behövs inget mer än smör i pannan.
Gräddstuvning skulle jag oxå vilja testa.
Den rodnande fjällskivlingen har slät fot medan den stolta är liksom vattrad på foten.
Den rodnande är inte lika god, i det stadie som ditt foto visar skulle jag inte rekommendera en rodnande!
Den stolta kanske är ok i den storleken om den är maskfri.
Maskäten Stolt Fjällskivling???
Nä, det har jag aldrig hittat. De brukar vara fina hur stora de än är. Däremot brukar rodnade fjällskivling vara uppäten av mask ganska omgående.
Fr.o.m nu kommer jag att kalla mej Helena A här eftersom vi tydligen är flera. Men jag är Helena i Malmköping
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.