Hej,
Jag hittade den här fina svampen och jag undrar om det kan vara en ostronmussling?
Den växte i blandskog på en död ek. Färgen är något mellanting mellan vit och blekt grå. Fast och fint kött. Doftar svagt av champinjon. Blir inte slemmig när den får vatten på sig.
Sen undrar jag också om det finns några farliga förväxlingssvampar till ostronmussling?
Och en generell fråga om giftiga svampar. Brukar giftsvampar smaka illa, eller kan man bli lurad av att de smakar helt ok?
Det är ostronmussling, antagligen den bleka varianten. Båda goda matsvampar.
Det finns tyvärr inga genvägar till att lära sig om svamp, man får lära sig art för art. Man kan ABSOLUT inte gå efter smak för att avgöra giftighet, en tyvärr inte alltför ovanlig missuppfattning.
Tack för ditt svar! Jag brukar vanligtvis hålla mig till soppar och kantareller men den var så fruktansvärt lik de svampar jag köpt i mataffären att jag helt enkelt inte kunde låta bli att plocka :)
Attans, det var som jag misstänkte då att även giftiga svampar kan smaka gott. Så synd, men det hade ju varit för lätt :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.