0 273 visningar

6 svar

ny i skogen

Lena

1 okt 2006 kl. 23:16

Hur förvarar man på bästa sätt trattkantareller, rödgul trumpetsvamp och grå kantarell. Även en del gula kantareller men inte i samma mängd, har även hittat taggsvamp i massor. Nu har jag torkat all svamp utom gul kantarell och taggsvampen. De har jag förvällt i lite vatten. Har jag gjort fel? Och är det fel att torka svamp upplagd på en bricka i rumstemperatur?

0

Andreas

1 okt 2006 kl. 23:19

Gällande torkningen kan jag inte säga ifall du gjort rätt eller ej, men du har åtminstone gjort rätt som inte torkat kantarellen. Både trumpetsvampen och trattkantarell blir väldigt bra och aromatiska av torkning.

Den gula kantarellen och taggsvampen behöver inte förvällas i vatten, då förlorar de smak! Hur menar du att du har gjort?

0

Lena

1 okt 2006 kl. 23:24

jag har haft pyttelite vatten i grytan… och sjuder upp vattnet och svampen, sedan fryser jag in svampen och vätskan. Hm förstår att det var fel. Men hur gör man? Har aldrig lärt mig hur man fryser in svampen?

0

Nina H

1 okt 2006 kl. 23:35

Lägg svampen i en torr kastrull eller traktörpanna - inte på högsta värme. Efter ett tag så kommer det vätska ur svampen, låt den koka bort, sedan är svampen klar. Kyl och frys sedan. Jag gör platta plastpåsar som jag suger ut luften ur.
I rumstemperatur torkar inte svampen så snabbt - den går inte börja ruttna. Man kan sätta i varmluftsugn på 40 grader torka med luckan på glänt. Om du söker här på forumet under torka så hittar du en hel del inlägg om detta.

0

Karin Hedén

2 okt 2006 kl. 01:31

Hej Lena!
Det verkar vara dags att lyfta fram en gammal sida här på Svamguiden om hur man kan ta tillvara kantareller och annan svamp. Här får Du tips http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=186&fnr=1&sok=Konservera&Start=0&Offset=50&21

Här finns ytterligare läsning om metoden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=186&fnr=1&sok=Konservera&Start=0&Offset=50&21

Och här finns läsning om konservering i allmänhet http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=5890&fnr=1&sok=kantareller&Start=250&Offset=50&ipos=26

Lycka till!

0

Lena

2 okt 2006 kl. 09:01

Tack för alla jättebra tips och speciellt konserveringstipset. Det är försent för dessa svampar men jag ska testa nästa gång.

0

Tina Nordberg

2 okt 2006 kl. 09:19

Det är inte kört för dina svampar.
De som ligger i frysen blir knappt märkbart annorlunda med din metod.Flytta de som ligger på brickor, följ de tips du fått. Njut av dina godsaker o Bon Apetit

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone