Jokkepokke
6 sep 2022 kl. 00:58
I en gammal tråd (bifogat längst ner) nämner flera att det här på bilden är en giftsvamp.
Jag kan dock inte att svampen på bilden har några skivor (som någon påpekar), inte heller verkar den särskilt toppig?
Den gamla tråden:
http://svampguiden.com/forum/visa/259537
Jag och frugan är nybörjare på svampplockning.
I förrigår, gav vi oss ut för att plocka lite Karl Johan och kom över en väldigt blandning av olika svampar. Tänk vad många olika bruna svampar det finns, som liknar Karl Johan!
Men… Jag är rädd för att flera av våra småsvampar liknar den potentiella giftsvampen på bilden ovanför.
Av de stora svamparna har åtminstone ingen av dem några bruna skivor under hatten.
Vi har bara vågat provsmaka några av de större svamparna med hatt,
eftersom de är lättare att klassificera. Ett par tjocka svampar hade dock en gul illaluktande parasit på sig. Den parasiten stod det tyvärr inget om i själva svampguiden, men vi lyckades hitta info på annat håll.
Spindelskivlingen på översta bilden är inte toppig, men det är inte de flesta, du tänker nog på toppig giftspindelskivling. Just på fotot syns helt riktigt inga skivor, men karaktärerna i övrigt är så starka så det lite mer vana svampögat kan vara säker på att det är en spindelskivling och således har den skivor.
Vad gäller dina svampar ser jag karljohan och smörsopp, men kan inte garantera till 100% att alla är det utifrån den bilden.
Ett tips är att noga läsa på om både karljohan och smörsopp och gå igenom varje svamp. En bra svampbok är att rekommendera.
Man ska inte äta svamp som man själv inte känner sig helt säker på.
Kanske kan ni hitta någon svampkurs eller svampförening där ni kan få hjälp att lära er mer?
Håller med HLilja. Ni, frun och du, behöver några en fina utflykter i svampskogarna, med en bra guide, som kan berätta om och visa goda, sämre, dåliga och oätliga-giftiga svampar. Så kolla om det finns några kunniga människor i er närhet. Ett enkelt sätt att få kontakt är att uppge vilka trakter man bor/plockar i!
Hej, tack för svar!
Vi har kasserat småsvamparna. Angående svamputflykter så ser det ut som det finns åtminstone två föreningar i Skövde, Naturskyddsföreningen och Skövde trädgårdsförening, men deras utflykter har tyvärr redan skett.
Vi får plocka upp en svampbok istället! =)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.