Jag är _helt_ okunnig, förlåt om frågan är dum. Var ute och fotade några olika svampar idag och tänkte “det kan väl inte vara så svårt att artbestämma dem på nätet sen…” men hittar ingen av dem… min gissning på denna är Karljohan, den är dock mycket mörkare under än alla bilder på nätet. OBS! Svampen står i ett vägdike, kanske därför den är mörk (smutsig). Tack på förhand!
Det är troligtvis Karljohan, men det är svårt att fastställa eftersom foten syns för dåligt. Mörk är den pga att den är för gammal. Alltså inget att äta oavsett. Inga frågor är dumma, i någon ände får man ju börja när man vill lära sig något nytt!
Ett tips är att skaffa en bra svampbok med de vanligaste matsvamparna. På många platser ordnas svamputflykter under höstarna. Försök komma med på något sådant för att få lite grundkunskap och för att kunna studera svampen i verkligheten, känna på den, lukta, smaka…
Svamp är för avancerat att lära sig enbart efter bilder, och är man ute efter att äta den så MÅSTE man vara 100% säker. Tyvärr finns inga genvägar utan man får lära sig svamp för svamp. Men det är kul!!
Brunsopp tycker jag det ser ut som. Men för gammal är den oavsett.
Ha ha, ändrar mig:) Tycker också det ser mer ut som brunsopp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.