Det behövs kompletterande foto som även visar fot och undersida för att kunna svara på din fråga.
Om den luktar kokos borde det vara mörk kokosriska. Någon slags riska är det i alla fall -och ingen av matsvampsriskorna.
Jaa, den luktar kokos. Har googlat på kokosriska, och kan nog köpa det svaret. Färgen på hatten stämmer inte riktigt på bilder och beskrivningar, jag vet inte vad grönstick betyder, men den har ingen som helst dragning till grönt i sig, den är mer chokladfärgad, mitt emellan ljus och mörk., kanske med ett inslag av ljus aska!
Färgen på bilderna jag skickat, stämmer inte med verkligheten. I verkligheten, den är mycket brunare, jag kan tänka mig att om man blandar choklad med lite aska så får man rätt färg. Men färgen på mina bilder stämmer överens med de färger man ser när man googlar. För övrigt är jag djupt imponerad över era kunskaper Jan och Lilja!
Jag lärde mig precis om begreppet “färgstick”, så jag är ingen expert:
https://foto.moderskeppet.se/resurs/fargstick-och-fargkorrigering/
Jag gjorde för skoj skull ett försök att kolla upp vilket färgstick som bilden har.
När man tittar på högdagern så är den inte vit, utan svagt blå.
Oj! -imponerande Jokkepokke!
Tack för återkopplingen! Jag tror man behöver läsa på lite mer om färgkorrigering / bildbehandling för att det ska kunna bli riktigt bra. Det blev en kul övning iaf.
Det senaste sättet som du tog bilden på blev nog bäst av alla!
Det känns om vi alla lärt oss mycket ifrån denna erfarenhet! Lycka till i skogen!
Hoppas ni hittar mer spännande svamp! :D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.