0 548 visningar

14 svar

För mig okänd

Kåre Luleå

8 sep 2022 kl. 16:42

Ännu en svamp jag inte kan identifiera. Växer i blandad skog , gran och tall, bergig stenig terräng.

0

HLilja

8 sep 2022 kl. 17:50

Det behövs kompletterande foto som även visar fot och undersida för att kunna svara på din fråga.

0

Kåre Luleå

9 sep 2022 kl. 10:02

Ny bild. Trodde jag skickde fler bilder. Kommer en bild till!

0

Kåre Luleå

9 sep 2022 kl. 10:04

Tredje bilden Jag hittade en som såg örvillande lik ut, mn hade ihålig fot!

0

HLilja

9 sep 2022 kl. 12:48

Om den luktar kokos borde det vara mörk kokosriska. Någon slags riska är det i alla fall -och ingen av matsvampsriskorna.

0

Jan A Uppsala

9 sep 2022 kl. 15:28

Bilden har kraftigt grönstick, vilket gör den svårbedömd! När det gäller riskor, är det bra att få veta vilken färg saften har!

0

Kåre Luleå

9 sep 2022 kl. 17:25

Jaa, den luktar kokos. Har googlat på kokosriska, och kan nog köpa det svaret. Färgen på hatten stämmer inte riktigt på bilder och beskrivningar, jag vet inte vad grönstick betyder, men den har ingen som helst dragning till grönt i sig, den är mer chokladfärgad, mitt emellan ljus och mörk., kanske med ett inslag av ljus aska!

0

Kåre Luleå

9 sep 2022 kl. 17:39

Färgen på bilderna jag skickat, stämmer inte med verkligheten. I verkligheten, den är mycket brunare, jag kan tänka mig att om man blandar choklad med lite aska så får man rätt färg. Men färgen på mina bilder stämmer överens med de färger man ser när man googlar. För övrigt är jag djupt imponerad över era kunskaper Jan och Lilja!

0

Jokkepokke

9 sep 2022 kl. 22:13

Jag lärde mig precis om begreppet “färgstick”, så jag är ingen expert:
https://foto.moderskeppet.se/resurs/fargstick-och-fargkorrigering/

Jag gjorde för skoj skull ett försök att kolla upp vilket färgstick som bilden har.
När man tittar på högdagern så är den inte vit, utan svagt blå.

0

Jokkepokke

9 sep 2022 kl. 22:22

Här kommer ett nybörjarförsök till färgkorrigering.

Jag färgkorrigerade genom att addera de färger som saknades i högdagern.
Nu är högdagern nästintill vit.

0

HLilja

10 sep 2022 kl. 07:48

Oj! -imponerande Jokkepokke!

0

Kåre Luleå

10 sep 2022 kl. 08:42

Snyggt! Färgen blev faktiskt lite mer likt verkligheten, ännu lite brunare så hade det varit förvillande likt.

0

Kåre Luleå

10 sep 2022 kl. 09:23

Första bilderna var i ledbelysning, nu har jag tagit två  till, en utomhus i skugga!

0

Kåre Luleå

10 sep 2022 kl. 09:26

Och en i sol, som blev mest lik! Den här tråden visar väl hur svårt det är för amatörer.

0

Jokkepokke

10 sep 2022 kl. 13:27

Tack för återkopplingen! Jag tror man behöver läsa på lite mer om färgkorrigering / bildbehandling för att det ska kunna bli riktigt bra. Det blev en kul övning iaf.

Det senaste sättet som du tog bilden på blev nog bäst av alla!

Det känns om vi alla lärt oss mycket ifrån denna erfarenhet! Lycka till i skogen!
Hoppas ni hittar mer spännande svamp! :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone