Förmodligen ointressant men jag önskar lära mig mer om även dessa små gynnare. Växer i min gräsmatta i Nord-Norge. Luktar inget speciellt. Vidväxta skivor. Finns rönn, björk och vinbär bredvid.
Vad kan det vara?
Ingen som vågar sig på ett svar? Räcker att få veta vilken grupp av skivlingar den tillhör.
Ja, det är en honungsskivling i släktet Armillaria.
Tusen tack för svar!
Googlade honungsskivlingar eftersom de är nya för mig och såg detta på engelska wiki:
“Honey fungus are regarded in Ukraine, Russia, Poland, Germany and other European countries as one of the best wild mushrooms. However, honey fungus must be thoroughly cooked as they are mildly poisonous raw. Honey mushrooms are one of four UK species can cause sickness when ingested with alcohol.
In Norway, some mycologists have started to regard honey fungus as poisonous, as the Norway health department is moving away from the parboiling practice.”
Så till min fråga är det någon som äter dessa i Sverige?
Det är nog en och annan som gör. En numera pensionerad arbetskamrat till mig blev t ex förvånad när jag berättade att de inte anses vara matsvampar längre. Han hade ett ställe på tomten som han brukade skörda. Och det är klart att om man lärde sig den som matsvamp en gång och har ätit den sedan dess utan obehag så fortsätter man väl.
I Fungi of temperate Europe står två av arterna listade som ätliga, med förbehållet att de i sällsynta fall kan orsaka magproblem. Jag har för mig att Holmberg/Marklund skriver i Nya svampboken att honungsskivlingarna är ett artkomplex som är dåligt utrett, och att det är anledningen att undvika dem.
Men det är ju en spännande fråga hur olika arter bedöms i olika länder, och varför.
Ja, det er nog anledningen till skepsisen till Honungsskivlingar: att dom är dåligt utredda och kan förväxlas mellan varandra antar jag.
Jag skal ta en prat med en svampexpert här i Tromsö och se vad hen säger.
Men vad gäller honungsskivling är man också olika känslig, vissa kan reagera och andra inte. Det gör också saken extra lurig. Jag vet en svampkonsulent som en gång reagerade starkt på honungsskivling medans han fru mådde bra, vid en och samma måltid.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.