Hej bäst svampexperter!
Dessa svampar plockades idag på järvafältet i Stockholm. Fanns enorma mängder smörsoppar, men jag plockade med mig dessa (se bilaga).
1) De tre bruna, är dessa ätliga och vad heter de? Den längst till vänster på bild ser ut att ha en bred fot, men den är i verkliga fallet smal. Särades på i samband med att jag pillade bort en inneboende orange mask :)
2) De orange är väl kantareller, eller kan det vara fråga om narrkantareller?
Tacksam för era svar!
Kantarellerna är kantareller! Sopparna på första bilen ser ut att vara björksoppar, men det är svårt att avgöra, då bilderna inte är så bra färgmässigt. Fotografera svamparna i dagsljus, utomhus i stället och visa över-, under-, och ev. andra sidor! Den inneboende “masken” bör ha varit en knäpparlarv, larvstadiet till någon knäppare, en skalbagge!
Håller med om att det ser ut som björksopp. Växte det björk i närheten?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.