0 677 visningar

5 svar

Svamp-ID

MK

18 sep 2022 kl. 19:33

Hej bäst svampexperter!

Dessa svampar plockades idag på järvafältet i Stockholm. Fanns enorma mängder smörsoppar, men jag plockade med mig dessa (se bilaga).

1) De tre bruna, är dessa ätliga och vad heter de? Den längst till vänster på bild ser ut att ha en bred fot, men den är i verkliga fallet smal. Särades på i samband med att jag pillade bort en inneboende orange mask :)
2) De orange är väl kantareller, eller kan det vara fråga om narrkantareller?

Tacksam för era svar!

0

Jan A Uppsala

18 sep 2022 kl. 20:17

Kantarellerna är kantareller! Sopparna på första bilen ser ut att vara björksoppar, men det är svårt att avgöra, då bilderna inte är så bra färgmässigt. Fotografera svamparna i dagsljus, utomhus i stället och visa över-, under-, och ev. andra sidor!  Den inneboende “masken” bör ha varit en knäpparlarv, larvstadiet till någon knäppare, en skalbagge!

0

MK

18 sep 2022 kl. 20:45

Hej Jan,
Tack för ditt svar och hjälpen med kantarellerna. Ser fram emot att tillaga dem!
Larven var troligen en knäpparlarv som du skriver, såg snarlik ut som jag ser dem på google.

Återkommer imorgon med bilder tagna i dagsljus.

Vänligen

0

MK

19 sep 2022 kl. 08:51

Hej igen!

Nu med svamparna i dagsljus. Den mellersta skiljer sig en aning i foten men annars ser den snarlik ut de andra två.

0

HLilja

19 sep 2022 kl. 08:54

Håller med om att det ser ut som björksopp. Växte det björk i närheten?

0

MK

19 sep 2022 kl. 20:53

Hej!

Blandad skog men främst barrträd skulle jag säga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone