Godmorgon! Jag blir inte klok på Stensopp. OM jag förstått rätt finns det 3 olika varianter av Stensopp. Är detta den bruna varianten? Eller den “riktiga” kastanjebruna? Eller är det en björksopp?
Den växer i tall-gran-och björkskog. Mossig mark, blåbärsris. I Sigtuna, Rävsta.
Det är antingen rödbrun stensopp eller karljohan, det kan vara knepigt att se skillnad på de två. Jag har fått lära mig att på de äldre exemplaren av den rödbruna blir även rörmynningarna rödbruna.
Karljohan förekommer i enormt stora färgskiftningar, från ljust gulbruna, nästintill vita till riktigt mörka och allt däremellan.
Men är inte stensopp och Karl-Johan samma svamp?
Jo, det stämmer, karljohan och stensopp är samma sak, men det finns fler stensoppar som har andra tilläggsnamn… Karljohan heter bara stensopp.
Rödbrun stensopp är inte detsamma som karljohan. En annan är finluden stensopp. Dessutom finns det en svartbrun, som kanske var den du syftade på i din fråga. Den är väldigt ovanlig, själv har jag aldrig sett den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.