Hejsan!
Nu är det andra året jag plockar svamp, undersöker dem och kastar bort dem. Har läst på nätet och i svampböcker men det är vissa uttryck som jag behöver få mer förklarat för mig. Att “rören” först är en färg, sen en annan och sist en tredje, menas det då som första mognadsstadiet osv eller är “först” det man ser under hatten och sist färgen närmast hattköttet eller tvärtom samtidigt i samma svamp? Oj, vart lite krångligt…
Och så undrar jag hur man kan se att en svamp är mogen? Det står ofta att hatten är mellan 10-20 cm bred. Men hur ska jag veta att det inte är en sådan svamp men i ugnt exemplar? Skickar även några bilder tyvärr av dålig kvalité, men den jag döpt till spindling undrar jag om det kan vara en outvecklad svamp? Att det är skivorna som inte utvecklats klart och ser ut som ett nät mellan foten och hatten. Ser under ena exemplaret att det är skivor under hatten, trodde först det var en sopp. Är det en spindling?
Har så hittat de jag kallar tegelsopp och strävsopp. Kan jag lita till att om det är en sopp (rör som lätt går lossa från hattköttet)och foten är vit med svarta små sträva prickar (som ni kallar tofsar?) så är det en strävsopp och därmed går den äta?
De små tunna med skivor går inte bryta tvärt av så de är då inte en riska eller kremla. Men vad är det då?
Murklan ser defenitivt ínte ut som en murkla men vad kan det vara då? Är mellan 2-4 cm bred och nästan blodpuddingfärgad i köttet. Luktar bara jord och växte nära marken. Foten samma färg som svampen och mycket svår bryta av på mitten, blir bara segt uppsliten, ej ihålig.
Sen den ena soppen som ser ut som den har ring nu, men inte tidigare (är som en rest av yttersta lageret) liknar sten/tegelsoppen men har ljus hatt. Den har inte heller “överhäng” utan är snararare uppåtvikt i kanten. Ja herregud vilken soppa…;-) Alla svampar på bilderna är plockade i samma tall/blandskog i Västerbotten.
Hur lång tid kan det gå mellan man plockat svampen och man tillagar/skivar den? Och när ska jag kasta svampen? Såg vita små larver i en svamp huuuuu - den kastade jag instinktivt. Men en svamp har jag sett en snigel på, och många har ju stora håligheter i sig. När måste man kasta hela och när kan man bara skära bort det angripna?
Ja det blev många frågor men med tiden hoppas jag kunna hjälpa till och svara på andras frågor. =)
Förslag på sajt eller databas som tar upp noggrannare det här med överhäng, olika skivors utseende osv?
http://hem.passagen.se/en_sida_av_stor_vikt/spindling.jpg
http://hem.passagen.se/en_sida_av_stor_vikt/spindling2.jpg
http://hem.passagen.se/en_sida_av_stor_vikt/stravsopp.jpg
http://hem.passagen.se/en_sida_av_stor_vikt/tegelsopp.jpg
http://hem.passagen.se/en_sida_av_stor_vikt/murkla.jpg
Hemskt mycket frågor på en gång - jag börjar med det jag kan svara på om bilderna:
Du har gissat rätt om spindlingen, dina exemplar ser ut att vara bårdspindling.
Spindlingar har en spindelvävsliknande “ring” som sitter kvar ett tag mellan hattkanten och foten och döljer skivorna. När hattarna har brett ut sig, kan man ofta se den trådiga zonen sitta kvar upptill på foten. När sporerna mognar, faller de ned och färgar dessa trådar (och skivorna förstås) i någon brun till rostbrun nyans.
Den vänstra “strävsoppen” är (på min bildskärm) misstänkt lik en gallsopp, den som har grönaktig fot och rosa sporer.
Är du osäker på den, går det fint att ta ett litet smakprov. Är det gallsopp, märks det direkt på den bittra smaken.
Den högra soppen ser jag inte på bilden vad det är..
Angående färgerna “först” och “sist”, så menar man de olika stadierna.
Exempel: Gallsoppen har först vita/gråvita rör, sedan färgas de rosa av mognande sporer.
Karljohan har först gråvita rör, sedan alltmer gulnande och blir slutligen gröngula.
Tegelsopparna är mindre problematiska, och därmed bra att satsa på för nybörjare.
Har de hattar med brunröd till orange färg kan det vara tegelsopp, aspsopp eller tallsopp, alla med samma matvärde. Just tallsoppen brukar ha ett vackert “överhäng” vid hattkanten.
Om du samlar dessa soppar till mat, ska du ta dem innan hattarna blivit utbredda, de är bäst i knoppstadiet innan hattkanten släppt kontakten med foten. Då är de fortfarande fasta och fina i konsistensen, och håller sig också bra tills du fått hem dem till köket… När hattarna är helt utbredda och rören blivit “pösiga”, är det lika bra att lämna dem kvar i skogen.
“Murklan” är för suddig för att jag ska kunna se vad det är. Har den skivor, taggar eller några andra kännetecken?
Den lilla tunnköttiga med den smala foten ser ut att kunna vara en nagelskivling, en Collybia. Gulskivig nagelskivling, Collybia ocior, är rätt vanlig i Västerbottensskogarna nu. Skivorna är oftast gula, men den gula färgen kan vara rätt blek ibland.
När det gäller sista frågan, kan jag bara rekommendera SvampGuidens ordlista och översikt över de bästa matsvamparna.
Här, mitt framför näsan på oss, finns den bästa sajten!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.