Hej! Denna växer i vår gräsmatta. Är det vit flugsvamp? finns även mossa. Skogen (med både barrträd och lövträd) tätt inpå trädgården och rådjursstråk genom trädgården. Inte sett om ngn “strumpa” på foten eller ej, men noterar en ring på en av svamparna, plockat 5-6st. Alla vita skivor under. Är det nödvändigt för artbestämning kan jag se om det finns ngn mer att plocka…
Tack på förhand. Mvh orolig mamma till 1,5åring.vågar ej låta honom vistas i trädgården nu!
Bilden kom inte med.
Vit flugsvamp växer inte i gräsmatta, så det är troligen något annat. Kolla t.ex. på champinjonfjällskivling som är vanlig i gräsmattor i vissa trakter: http://svampguiden.com/art/visa/leucoagaricus_cretaceus
Hade något liknande som uppenbarade sig i min kompost för ett antal år sedan, som jag då nästan var övertygad om att det var Vit Flugsvamp..(Ej rätta växtplatsen för denna art enligt Svampguiden) finns tydligen några arter som mycket liknar Vit Flugsvamp (för oss okunniga) som växer i gräsmattor och komposter..Enligt experterna här, var mina svampar troligen av arten “vit Slidskivling” Som f.ö. lär vara en vanligt förekommande matsvamp borta i Asien, och dessvärre förväxlas av asiater som kommer hit, som plockar den dödligt giftiga vita Flugsvampen, i tron att de funnit sitt hemlands svamp..
Gräv upp en av svamparna så du får med hela foten, ända ner. Flugsvampens strumpa sitter djupt ner, mestadels under jord. Finns det ingen strumpa kan du vara 100% säker på att det inte är flugsvamp. Strumpan är kraftig och tydlig, finns den så missar man den inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.