Kjell Rilbe
2 okt 2006 kl. 10:28
Hej!
Hittade till min stora glädje en blomkålssvamp i helgen. I min bok (Holmberg & Marklund 1996) står att man skall plocka den innan den blivit brun, annars kan den bli besk.
Finns det någon annan risk än rent smakmässigt om man tar ett exemplar som är “för gammalt”?
Mitt exemplar hade litet grönmögel på ett par ställen och såg litet vattnig/brun/rutten ut på några flikar. Jag skar bort dessa fula bitar med god marginal. Kan man göra så eller bör man helt avstå från att använda den?
Jag tyckte den bit som blev kvar var vackert gyllenbrun, ungefär som lättstekt gul lök. Hur brun kan den bli utan att man bör anse den vara “alltför brun”?
Blomkålsvamp, korallticka och svavelticka för min del.
Nu var jag på en korallticka för tredje gången och hittade litet maskätna partier, så det var nog sista, men det var inget fel på de maskfria delarna.
I blomkålsvampen har jag faktiskt aldrig sett maskgångar! De gillar kanske inte smaken?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.