Hej alla svampkännare!
I år har jag hittat massor av dessa svampar som jag är rätt säker på är fjällig bläcksvamp. Men jag har aldrig plockat dessa förut så vill vara säker innan jag äter dem. Kan någon bekräfta eller dementera snälla :)
Har även hittat en röksvamp vill jag tro. Firtfarande vit i köttet men blrjar bli vrun utanpå. Eller har jag misstagit den? Vad kan det annars vara?
Tack på förhand!
Du har så rätt. När de blivit bläckiga är de för gamla att äta, men unga fjälliga bläcksvampar är riktigt goda, bl a stuvade. Kan inte se vilken av alla röksvampar du hittat, men den är för gammal. Bild på närmare håll är betydligt lättare att artbestämma. De flesta unga, fräscha röksvampar kan vara riktigt goda att steka!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.