Liten blek skivling med mild och “trevlig” doft.
Mossig gräsmatta i Mariehamn på Åland.
Foten blir lite trådig när man delar svampen.
Det är bättre att du kompletterar din fråga i ursprungstråden där bilderna finns; därför svarar jag här. Din svamp är en av de små blekgula vaxskivlingarna som jag inte bombsäkert vill artbestämma med hjälp av bilderna. Det finns några för mig möjliga arter att välja på. Cm-skalan säger mig att det möjligen KAN vara ängsvax(skivl)ing, men bildsvamparna är för bleka och klena. Läs om vax(skivl)ingarna.på Svampguiden eller i en bra svampbok.
Bilderna inte bra, då färgen inte alls stämmer (Ta utomhusbilder istället!) KAN vara den du funnit..
Nejlikbroskskivlingen som har en liten puckel i mitten av hatten, grova skivor undertill ,doftar starkt av nejlika och växer i s.k “Häxringar” i gräsmattor..så inte mycket att ta fel på där vad jag vet..
Kör man över en sådan häxring i gräsmattan med klipparen, brukar man få en stark doft av just nejlika mot sig..
Tack för svar. Letat vidare och utseendet stämmer överens med ögonvaxskivling. Verkar OK som matsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.