0 552 visningar

4 svar

Identifiera en svamp

Álvaro

15 okt 2022 kl. 18:54

Vi plockade dem i dag på förmiddagen i Lovön, Stockholm. Skog området med tallar.
Osäkerthert mellan flera Lactarius svampar familjer men på riktigt inte Lactarius Deliciosus.
Kanske lactarius fulvissimus,Lactarius Rufus, Lactarius fulvissimus, Lactarius aurantiacus,…

0

I.N.

18 okt 2022 kl. 00:06

Liknar de som de som växer i enorma mängder på på en del gräsmattor vid denna tiden på året D.V.S Honungsskivlingar! = Skräpsvamp!

0

Jan A Uppsala

18 okt 2022 kl. 09:13

Nejdå, det är bl.a. olika riskor. Vill du ha svar på svampfrågor, så visa bra bilder med en eller ett par arter per fråga. De här bilderna har du visat tidigare - utan att få något svar på!

0

Jan A Uppsala

18 okt 2022 kl. 18:38

”Någon” har tyckt att jag skulle försöka svara på dina frågor i tråden!
Du nämner några Lactarius-arter: L deliciosus, blodriska, vilken jag absolut inte kan se på dina bilder, samt L.auranticus, brandriska, L. fulvissimus, rävriska, L, rufus,, pepparriska, En annan Lactarius-art som det är (hög) tid för nu, är mandelriskan. L volemus.
Dina gruppbilder med delvis rensade riskor gör artbestämning svår. För många år sedan visade jag några mycket ätliga mandelriskor och mindre ätliga rävriskor på Svampguiden och du kan se dem här: ”svampguiden mandelriska rävriska jan a”.

0

Jan A Uppsala

18 okt 2022 kl. 21:51

Hann inte bli riktigt klar innan det blev middag,,, 
Skulle också haft med, att jag tvivlar på uppgiften att det bara finns tall, där svamparna växte. Det finns inte många skogsbestånd i landet, där det finns bara tall inom mykorrhiza-avståndet, c 20 meter. Det brukar finnas också gran, björk och andra lövträd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone