Vi plockade dem i dag på förmiddagen i Lovön, Stockholm. Skog området med tallar.
Osäkerthert mellan flera Lactarius svampar familjer men på riktigt inte Lactarius Deliciosus.
Kanske lactarius fulvissimus,Lactarius Rufus, Lactarius fulvissimus, Lactarius aurantiacus,…
”Någon” har tyckt att jag skulle försöka svara på dina frågor i tråden!
Du nämner några Lactarius-arter: L deliciosus, blodriska, vilken jag absolut inte kan se på dina bilder, samt L.auranticus, brandriska, L. fulvissimus, rävriska, L, rufus,, pepparriska, En annan Lactarius-art som det är (hög) tid för nu, är mandelriskan. L volemus.
Dina gruppbilder med delvis rensade riskor gör artbestämning svår. För många år sedan visade jag några mycket ätliga mandelriskor och mindre ätliga rävriskor på Svampguiden och du kan se dem här: ”svampguiden mandelriska rävriska jan a”.
Hann inte bli riktigt klar innan det blev middag,,,
Skulle också haft med, att jag tvivlar på uppgiften att det bara finns tall, där svamparna växte. Det finns inte många skogsbestånd i landet, där det finns bara tall inom mykorrhiza-avståndet, c 20 meter. Det brukar finnas också gran, björk och andra lövträd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.