Hej alla,
jag är lite osäker på denna svamp, om det är en stensopp, brunsopp eller möjligen en gallsopp… Vad säger ni? Den blånar inte om man trycker på den, så det borde väl inte vara en brunsopp?... Har inte smakat på den ännu, men den luktar gott.
Åh tack Martin! Jag har plockat mycket björksopp däromkring, men den här såg annorlunda ut… Inte lika karakteristisk stam… Men ändå lite svagt längst ner på foten. Den växte kring lövträn (mycket björk just), så jag tänkte att det kan ju ändå inte vara brunsopp. Hittade ett par småttingar på andra sidan stigen också. Men det är väl ändå stensopp, eller? (Vänster sida av bilden)
Tack Jan! Ja, den första svampen är ju lite speciell, men man har förstås hört om ‘pigmentfel’ som gör att vissa svampar får lite annorlunda färg. Känns dock väldigt mycket som just en björksopp. Den lite sträva foten exempelvis. Jag kanske kan återkomma angående trädslag, men jag kan säga så mycket som att det är mestadels björk, och de växer längsmed en å nära ett bostadsområde. Inga barrträd. Just där den stod är en gräsmatta framför några radhus där lövträden står rätt glest. Har hittat björksopp där förut, fast lite längre bort.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.