0 1983 visningar

13 svar

Världens största svamp

Anna

2 okt 2006 kl. 14:19

hej!

Vad heter Världens störta svamp??

Tacksam för svar:P

0

Bo E

2 okt 2006 kl. 14:21

Jätteröksvamp och läderboll ligger n0og bra till i omfång.
Frågan är om inte det finns tickor som kan väga mest?

0

Anna

2 okt 2006 kl. 14:29

Nej, det är fel!!!

Gick in och kollade på en
annan sida och där stod det att
svampen hette
“Honungsskivling”
Men det du sa Bo E är nog inte heller fel…

//Anna.

0

Bo E

2 okt 2006 kl. 14:34

Honungsskivling?

De är väl inte störst, men kanske störst i utbredning och variationsrikedom eller hur menar du?

Har läst nånstans att de är väldigt vida i sina mycelutbredningar, om det är på det sättet du menar.
Jag trodde du menade största fruktkropp.

0

Bo E

2 okt 2006 kl. 15:23

Sök denna på google!

Jätteticka=
Meripilus giganteus

0

Franco Matli

2 okt 2006 kl. 15:37

Eller den här.Termitomyces titanicus.
I Europa är troligtvis Jätteticka störst.Men kanske kan finnas större i övriga världen

0

Michael Krikorev

2 okt 2006 kl. 15:42

I tidskriften NATURE publicerades 1992 nyheten att världens största svamp var funnen (släktet Armillaria, honungsskivlingar).
1500 år gammal, 100 ton tung och över 5 fotbollsplaner stor räknades den till världens största levande organism:
http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/apr2002.html

Men om du menar världens största FRUKTKROPP så ligger nog Termitomyces som Franco visade ganska bra till på topplistan:
http://www.mutinondozambia.com/history%20&%20research/mushrooms.htm

0

Bo E

2 okt 2006 kl. 15:52

Tack Michael, för att du redde ut detta om honungsskivling.
Det var så jag oxå menade.

Den afrikanska jättesvampen verkar ju till och med ätlig!
Kanske tur den inte finns här, med tanke på vikten…lite svår att få ned i svampkorgen, eller hur?

0

Michael Krikorev

2 okt 2006 kl. 15:56

0

Birgitta D

2 okt 2006 kl. 20:24

OK denna platsar inte i störst i världen kategorin men jag hittade en skäggriska i söndags som mätte över 3 dm i diameter. Jag tyckte den var imponerande.

0

Sveriges största svamp

Annika Eriksson

3 okt 2006 kl. 02:10

..var på rundtur söderut i torsdags och det ju väldigt knastertorrt men plötsligt så bara stod den där…ja ja, jag vet..men mycket högre..än Glocalnet..:-)...

0

Sveriges största svamp

Mamma Mu

3 okt 2006 kl. 02:19

*Ha ha*  Den var bra! Jämfört med den, är ju svampen på (stureplan) en plutt!  :)

0

Sveriges största svamp

Bo E

3 okt 2006 kl. 13:19

Så trevligt!
Äntligen nån mer som rör sig i Närke och Örebro!

Välkommen, hittade du några “mjukare” svampar oxå?

0

Sveriges största svamp

Annika Eriksson

3 okt 2006 kl. 22:02

Tack Bo, återvänder gärna nästa höst och slår dig en pling här på sajten i god tid innan, tyvärr var jag bara där på reportagejobb och hoppade bara in och ut lite här o där (fina marker ni har) enbart för att konstera att det var mest honungsskivlingar som härjade där nere nu…:-)...tips - gå in på http://www.svampkonsulent.nu så hittar du några av mina kollegor att sammanstråla med…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone