Tack Annette och Franco för en mycket givande skogstur. Synd om er som inte kunde vara med. Jag är mer än nöjd, trots att det inte blev några rödgula, nu har jag jobb till sena natta. Tack Annette för att du delade med dig av din svampskog. Hoppas de rödgula växer till sig igen så du får lite mer.
Lite kantarell, lite taggisar, en hel del trattisar, och MYCKET svarta trumpeter. Och så lite annat som Franco tyckte jag skulle prova, som sotvaxing. Nu har jag trumpeterna kvar att rensa, det blir tufft men roligt, så roligt.
Det regnade lite på oss också, men vem bryr sig?
Resten av veckan har jag lite körigt med jobb, men nästa vecka kanske vi kan ses i en skog mellan Arlanda o Sollentuna?
Nej, det är svart trumpetsvamp båda två. Vanligen är utsidan grå men många fruktkroppar får rosa eller gula färgtoner på det sporbildande skiktet (=hymeniet). Jag har märkt att färgen varierar mycket även hos trumpetsvampar som till synes kommer från samma mycel.
ni kanske kan ta det i upplands väsby, och kanske på helgen?? :D (dock inte nu i helgen)
då är jag garanterat med!
runbyskogen i väsby är rätt fin, sen finns det en del skog i märsta också om jag inte missminner mig :)
skulle vara underbart att dra iväg på en svamptur med gott om dagsljus och tid
(har fått plocka på den sista ljusa timmen nu två gånger, nästa år blir det svampsemester!)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.