Hej alla!
Normalt plockar jag bara gula kantareller, trattkantareller och trumpetsvamp. En och en annan taggsvamp har följt med också. I år verkar vara ett riktigt KJ år och har plockat detta i brist på annat. Har dock läst lite om gul svampsnyltning. Är det så att hela svampen skall kasseras om man hittar en gul prick vid foten? Har även hittat gult i rören och hatten när jag rensat. Är även detta gul snyltning? Dessvärre hann jag grovrensa i skogen och skar bort de gula prickarna. Alla känns fasta och ingen luktar illa.
Hur gör ni? Slänger vid minsta gula prick? Och hur var det med det gula i hatten?
Så länge köttet är vitt och fast i konsistensen, samt luktar gott, så är det OK. Hela svampen behöver inte alltid kasseras, men gul svampsnylting gör ganska fort hela svampen oätlig, mjuk och illaluktande.
Tack för svar. Var ute idag igen och hittade exemplar som luktar bra, fasta och fina men med lite gult i foten. Är detta ens svampsnyltning? Skall tilläggas att jag gått förbi många KJ som är definitivt infekterade av snyltningen då de är täckta av mögel och ser galet deformerade ut. Kring lilla Delsjön Göteborg.
Ja, det gula är angrepp av gul svampsnylting. Så länge övriga svampen är fast och fin kan man skära bort dessa gula prickar och använda de fina delarna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.