Var det inte en sign. här “jonnie”(?) som sålde lådvis med kantareller?
Leta efter hans inlägg så kanske det finns tips.
Annars är det svårsålt ute i “landsortstäderna”
Har en kompis som försökte och krogägarna bara skrattade.
Det verkar bara va öl, pizza & kareoke som går hem utanför storstockholm!
Som krögare och med tät kontakt med miljö-hälso kontoren över hela Sverige….....tänker jag nu utveckla dels varför vissa krögare inte köper svamp….
Vi som krögare måste alltid hålla oss till livsmedelslagen , vi får alltså inte plocka vår egen svamp , skjuta vår egen björn/älg utan måste inhandla detta via inköpskanaler som sedan kan ställas till svars för eventuella matförgiftningar. Sen att deras kanaler är typ estland /ryssland där man kanske blandar svamp hejvilt, hjort med ren osv struntar myndigheterna fullständigt i.
För min del som krögare serverar jag hellre egen plockad gul kantarell än konserverad , men myndighterna ger oss inte mycket val….. en parentes
Du har helt rätt, men trots detta så köps det dagligen svamp av “dörrleverantörer” på alla sorters krogar, så tessan har nog relativt stor chans att sälja sina. 100:- tycker jag är ett Ok pris. Sen som krögare har väl din grönsaksleverantör färsk svamp, så du slipper konserverad??? Om du nu inte vill ha diskussionen med miljö&hälsa :=)
tessan, fick 150 danska kr per kg alltså ca 180 svenska kr kg. sålde till en som har en kombinerad delikatessaffär och café. men han säljer inte svampen i butik utan har den i lite olika rätter och äter den privat. en av torghandlarna i stan betalar för övrigt också 150 dkr per kg.
kan vara att priset är högre i danmark än i sverige, utbudet av kantareller är ju inte så stort här som i sverige. visserligen finns det ju importerade kantareller, just nu har salling (ungefär som nk) bulgariska till 150 dkr kg, men de är i ett skick som jag aldrig skulle köpa eller äta…..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.