0 601 visningar

29 svar

sälja kantareller?

tessan

2 okt 2006 kl. 18:41

Hej svejs..
Har hittat så mycket kantareller så jag inte kan ta hand om fler nu. Är det någon som har ngt tips på var man kan sälja kantareller i Linköpingstrakten?

0

Mamma Mu

3 okt 2006 kl. 02:30

Fråga dina lokala matbutiker!

0

Lena M

3 okt 2006 kl. 07:21

Eller restauranger !

0

per d

3 okt 2006 kl. 08:36

fråga på mcdonalds eller burgerking.

0

Restaurang

3 okt 2006 kl. 08:45

Den gyldene Freden, Pontus in the Green House, Operakällar’n om du finns i Stockholm

0

tessan

3 okt 2006 kl. 15:16

tack för tipsen. Jag har ringt runt till butiker och restauranger, men inte fått napp någon stans=((
Några fler bra tips?

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 15:23

Jag skulle ta med mig svampen och knalla runt. Bestäm dig för ett lägsta pris, be att få tala med souschef eller köksmästaren/köksis. Gör detta på förmiddagen så att du inte kommer mitt i service. Säg att de är rensade och utan extra proteiner…

0

kobran

3 okt 2006 kl. 15:38

Var det inte en sign. här “jonnie”(?) som sålde lådvis med kantareller?
Leta efter hans inlägg så kanske det finns tips.

Annars är det svårsålt ute i “landsortstäderna”

Har en kompis som försökte och krogägarna bara skrattade.
Det verkar bara va öl, pizza & kareoke som går hem utanför storstockholm!

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 18:08

Landsort, då skulle jag gå till Hotellen med restauranger.

0

tessan

3 okt 2006 kl. 19:49

hej igen..
Det var många bra tips.  Jag har hittat en restaurang som vill ha dem för 100kr/kg. Är det ett bra pris?

0

Lena G

3 okt 2006 kl. 19:55

Ja, det låter som ett bra pris.

0

Helena A

3 okt 2006 kl. 20:33

Helt ok pris.
Sälj dem du.

0

Affe

3 okt 2006 kl. 20:52

Tyckte nog det verkar billigt….
Men vet inte förståss….

0

per d

3 okt 2006 kl. 20:54

jag får 185 skr i danmark per kg.

0

Affe

3 okt 2006 kl. 21:01

Se där…. Då kan man nog få några kr mer än 100 här i Sverige också...

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 21:11

Fast i Sverige ligger butikspris ut till kund på 175-1795 kr kilot. Hallarna tar mer. 100-110 kr kilot är vad jag vet ett ganska Ok pris för kantareller, trumpet betalar sig mer på krogen…

0

Krogen och svamp etc

Birgitta F

3 okt 2006 kl. 21:20

Som krögare och med tät kontakt med miljö-hälso kontoren över hela Sverige….....tänker jag nu utveckla dels varför vissa krögare inte köper svamp….
Vi som krögare måste alltid hålla oss till livsmedelslagen , vi får alltså inte plocka vår egen svamp , skjuta vår egen björn/älg utan måste inhandla detta via inköpskanaler som sedan kan ställas till svars för eventuella matförgiftningar. Sen att deras kanaler är typ estland /ryssland där man kanske blandar svamp hejvilt, hjort med ren osv struntar myndigheterna fullständigt i.
För min del som krögare serverar jag hellre egen plockad gul kantarell än konserverad , men myndighterna ger oss inte mycket val….. en parentes

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 21:25

Du har helt rätt, men trots detta så köps det dagligen svamp av “dörrleverantörer” på alla sorters krogar, så tessan har nog relativt stor chans att sälja sina. 100:- tycker jag är ett Ok pris. Sen som krögare har väl din grönsaksleverantör färsk svamp, så du slipper konserverad??? Om du nu inte vill ha diskussionen med miljö&hälsa :=)

0

Krogen och svamp etc

per d

3 okt 2006 kl. 21:26

inte att förundra sig över att det är dyrt att äta gott på krogen…............

0

Krogen och svamp etc

Birgitta F

3 okt 2006 kl. 21:27

Helt rätt Anette , kände bara att jag blir så frustrerad ibland över detta lands lagar som gör att vi kan servera salmonella smittat kött bara för att inte just det partiet passerat stickproven…........

0

Krogen och svamp etc

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 21:28

Ja, jag vet! Frustrerande!

0

tessan

6 okt 2006 kl. 08:56

Nu har jag sålt 7 kg kantareller. Kul att få lite extra pengar av sitt intresse…

0

Grattis!

Annette Landin

6 okt 2006 kl. 09:41

Vad kul! Extra pengar till nåt bra är aldrig fel!

0

per d

6 okt 2006 kl. 09:46

var just i väg o sålde 8 kg kantareller, nyfiken, vad fick du betalt för dina 7 kg ?

0

tessan

8 okt 2006 kl. 17:13

fick 100kr/kg
Själv då per? Sålde du till restaurang? Har förresten sålt 4 kg till idag.

0

per d

8 okt 2006 kl. 18:07

tessan, fick 150 danska kr per kg alltså ca 180 svenska kr kg. sålde till en som har en kombinerad delikatessaffär och café. men han säljer inte svampen i butik utan har den i lite olika rätter och äter den privat. en av torghandlarna i stan betalar för övrigt också 150 dkr per kg.

0

tessan

8 okt 2006 kl. 18:12

oj då, då kan jag säkert begära mer egentligen. Är lite dålig på det- I äffärerna säger de att jag skulle få 80 kr/kg

0

per d

8 okt 2006 kl. 18:35

kan vara att priset är högre i danmark än i sverige, utbudet av kantareller är ju inte så stort här som i sverige. visserligen finns det ju importerade kantareller, just nu har salling (ungefär som nk) bulgariska till 150 dkr kg, men de är i ett skick som jag aldrig skulle köpa eller äta…..

0

tessan

8 okt 2006 kl. 19:54

ja, så kanske det är. Annars blir jag nog lite lurad. En krogägare ringde faktiskt i kväll och bad om mer, så det blir en tur i morgon också. Kul..

0

tessan

8 okt 2006 kl. 19:54

ja, så kanske det är. Annars blir jag nog lite lurad. En krogägare ringde faktiskt i kväll och bad om mer, så det blir en tur i morgon också. Kul..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone