Med förbehåll för att det här kan vara en korkad fråga, då jag helt enkelt aldrig plockar svamp som kan förväxlas med giftsvampar…
Jag har ett nyfunnet intresse av färgsvampar att färga ull med, och det finns ju många häftiga sorter! En del av dessa är ju dock giftiga alternativt kan lätt förväxlas med giftiga varianter som nybörjare (tänker väl t.ex på spindlingarna här.).
Då kommer ju frågan, hur giftiga är giftsvampar? Jag lär ju inte använda samma kniv för färgsvampar som matsvampar, men om man t.ex tar i en giftig svamp och sen en matsvamp, är det dåligt? Om man tar i mobilen emellan (t.ex för att artbestämma), “smittar” mobilen? Samt hur tvättar man bort giftet från t.ex svampkniv, är det bara vanlig diskning?
Känner mig verkligen helt ny på området men förhoppningsvis nån kanske får sig ett gott skratt
Nej, svampar smittar inte gift till andra svampar. Det är inte farligt att ta i giftsvampar. För att bli förgiftad måste man äta av den giftiga svampen. Det räcker med att torka av kniven om man ska skära i en annan svamp. Det kan vara problematiskt om man plockar olika arter i samma korg och några svampar går sönder. Då ska man slänga de trasiga bitarna, de andra är OK.
Man rekommenderar att stå utomhus när man färgar svamp eftersom vissa färgsvampar kan avge giftiga ångor under arbetet. Men det fungerar att stå inomhus också om man har god ventilation.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.