Hittade denna i en ädellövskog i Orlångens naturreservat söder om Stockholm. Ser ut som någon slags spindling, men inte riktigt som toppig giftspindling eftersom den saknar den lilla förhöjningen i mitten av hatten.
WOW!
Det ser ut att kunna vara Cortinarius hinnuleoarmillatus, en art som jag drömt om att få se… Finns inte många fynd i landet av den. Med de glesa skivorna och de röda banden på foten kan det inte vara så mycket annat tror jag. VU på rödlistan, mer info här: https://artfakta.se/artinformation/taxa/cortinarius-hinnuleoarmillatus-249310/detaljer
Rapportera gärna in fyndet med bild och koordinater på Artportalen eller Artfakta så hjälper du oss att öka kunskapen om artens utbredning och ekologi.
Grattis till fint fynd!
Oj, så otroligt spännande! Hade jag vetat att det kunde vara något så väldigt sällsynt så hade jag sparat svampen och sänt den in för analys, men jag trodde det kanske var en orangebrun giftspindling där hatten torkat ut. Tyvärr så har jag rest vidare från Stockholm nu och kan inte åka tillbaka dit.
Så här står det på artfakta:
” Bildar mykorrhiza med ek i lövskog på rik mark, i fuktig mulljord. I Sverige funnen på ett fåtal lokaler under ek på fuktig näringsrik jord i betespräglad lövskog. I Finland är arten uppgiven från örtrika ej för fuktiga skogar, även med planterad ek.”
Rik, fuktig betespräglad lövskog med ek stämmer mycket bra med lokaliteten där jag hittade svampen. Det växer mycket ek i området, som är omgivet av jordbruksmark. Detta har säkert varit betad mark tidigare.
Som tur är hittade jag annan svamp i området och sparade därför ungefärliga koordinater på Google Maps. Jag ska rapportera fyndet till Artportalen med en gång!
Orangebrun giftspindling C. orellanus hade ju också varit ett fint fynd. Har bara sett den ett par gånger hittills i livet.
Toppenbra att du rapporterar den i Artportalen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.