Jag var ute och gick på billingen utanför Skövde igår och var egentligen inte ute efter svamp, men ett sådant svampår det är så hittar man ju intressanta svampar hela tiden. Det här var en vit skivling som jag egentligen inte tänkte plocka, men den lossnade från marken bara jag rörde den lite med foten så jag tänkte att jag lika gärna kunde undersöka den.
Vit svamp med ljusa fläckar på hatten som var mörkare än resten av svampen. Jag kommer inte ihåg vilken färg fläckarna hade men dom var antagligen bruna eller gråa. Blödde rikligt med vit saft från skivorna. Antagligen från när jag puttade till den med foten. Skivor väldigt täta. Fot kort, rak med avsmalnad vid basen. Ej sidoställd. Hatt stor, platt med inrullad kant. Kanske drygt tio centimeter i diameter. Växte i blandskog. Vilka träd som var i närheten kollade jag tyvärr inte efter.
Det såg ut som en typisk riska också för att skivorna hade en trattlik vinkel från foten vilket många skivlingar visserligen har, men jag övertygades om att jag kunde smaka på den vilket jag ångrade för den var otroligt skarp. Jag spottade flera gånger efter att ha slickat lite på saften. Så här i efterhand känner jag mig korkad som inte testade att bryta foten, men jag är nästan säker på att det var en riska.
Det var alltså igår jag smakade på saften av denna svamp och har haft diarré sedan dess. Inga andra symtom och i vanliga fall har jag inga problem med magen. Så klart kan det vara något annat ändå, men eftersom lakritsriskan är laxerande kanske det finns andra riskor som också är det? Tyvärr tog jag ingen bild.
Det är osannolikt att det är den skarpa riskan som orsakar diarrén. Att bara smaka och sedan spotta ut är aldrig någon fara. Det är först om man äter en större mängd som riskor eventuellt kan vara orsak till något liknande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.