Här kommer jag med ytterligare en fråga kring en svamp som jag idag hittade i mitt närområde. Jag tror att detta är en nejlikbroskskivling, eller rättare sagt, en grupp av dessa svampar.
Hittade dem på tre olika platser i mitt bostadsområde, två av platserna var de mer utspridda i som en rundad linje, alltså inte helt i en ring. Medan på en tredje plats så växte dem i en ring som det står beskrivet i min svampbok.
De plockades i Sörmland, gräsigt område, växte i ring och i som en böjd linje, de små svamparna ser lite ut som klockor medan de som är större är mer platta och utbredda med en “puckel” i mitten. Färgen är vit/beige, lamellerna lite brunare, väldigt seg fot som man knappt kan bryta och om man försöker dra bort den från hatten så går hatten i bitar. Lamellerna är rätt så utspridda, skulle påstå att de liknar mandelspån till viss mån.
Av vad jag har läst så kan den här arten vara lik Clitocybe dealbata / rivulosa, finns det någon annan giftig art som man kan blanda ihop nejlikbroskskivlingen med?
Är rätt säker på att jag har gissat rätt och att dessa inte är giftiga, då Clitocybe dealbata / rivulosa inte har lika glesa lameller från vad jag kan hitta. Men jag vill såklart kolla med er goda människor, då jag fortfarande lär mig. :>
Tack på förhand!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.