Christoffer Friedl
18 aug 2023 kl. 17:45
Hej, idag i Hagaparken i Stockholm sprang jag på en drös svampar bredvid en ek. Haga är i huvudsak lövskog (dock ett och annat barrträd), men det som utmärker för Stockholmsområdet är den stora mängden ek och lönn.
Till utseendet är de väldigt lika trattkantareller, dock gråbruna med ljusare partier övanför foten. Vad gäller åsar kontra rynkor ser det mer ut som rynkor för det halvtränade ögat.
Jag plockade de i förhoppningen att de var svarta trumpeter, men nu är jag lite osäker. Utifall att de är kurskantareller låter jag de helt enkelt vara härefter (det fanns mycket kvar).
Det är kruskantarell: http://svampguiden.com/art/visa/pseudocraterellus_undulatus
Den är inte hotad, skadas inte av plockning, så den går att äta om du är nyfiken på smaken, men den är rätt ovanlig och därför inte ofta medtagen som matsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.