Som ny besökare, måste jag berömma denna fantastiska kunskapsbank som detta forum innehåller! Roligt, intressant och enormt lärorikt. Jag fastnar här i timtal… Själv älskar jag att plocka svamp men har tyvärr inte tiden jag skulle vilja ha (egen företagare). Årets säsong har varit/är fantastisk. Tycker att det är jätteroligt att hitta arter jag aldrig tidigare sett, och inte bara ätliga. Men var finner man “experterna” i sin närhet som dessutom är villig att dela med sig av sin kunskap? Då menar jag inte dem som vet var det växer flest kantareller och soppar. Ordnas det svampkurser genom studieförbund eller på annat sätt “organiserat”? Jag bor i Smedjebacken, södra Dalarna och arbetar eftermiddagar, kvällar och helger då jag misstänker att de flesta är lediga och kan vara ute i skogen.. Har någon ett bra förslag? Mvh
Javisst, jag instämmer -Vilket forum:)
Är också rätt ny, men har hunnit med några inlägg under hösten.. Jag är liksom du egenföretagare men svampskogarna ser jag som friskvård så plockandet tror jag lönar sig i längden. Någon, några timmar då och då behöver nog alla ledigt..
Hej Vickis! Ja, visst är det helt fantastiskt! Jag hittade själv hit för ett par-tre veckor sedan och har lärt mig massor redan. Har även frågat om svampar som jag försöker lära mig och det är helt otroligt vad snabbt svar och tips strömmar in!
I Dalarna finns Ovansiljans svampförening som är aktiva i Mora/Orsa området. Det kan kännas långt för dig, men det kan vara värt att vara med på en utflykt.
I Falun ordnar varje sommar Friluftsfrämjandet (om jag minns rätt)en svampexkrusion med efterföljande genomgång/seminarium av skörden på Stadsbiblioteket. Håll koll i lokalpressen nästa säsong!
Lycka till!
Mvh
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.