Hittade i helgen massor med fårtickor som jag tog med hem och förvällde. Efteråt upptäckte jag att en del av bitarna inte blev gula efter förvällningen och jag antog då att det var någon annan ticka. Dessa bitar luktade mer och var ljusbruna-vita i köttet. Deras hatt var lite ljusbruna till färgen. Kan det vara brödtickor? Hur som helst slängde jag de bitarna och sparade de gula för säkerhets skull.
Okej då var det väl bäst att ta bort dem då. Hittade dessutom en svamp stor som en fotboll som såg ut som nån hade tömt en kastrull pasta i skogen. Ska gå tillbaka och hämta den idag då jag efteråt fick se här att det måste vara en blomkålssvamp. Hur ska man ta vara på denna? Sedan hittades även fjälliga taggsvampar men de luktade så otäckt vid tillagningen att jag kastade dem.
Gratulerar tilll fyndet av blomkålssvampen! Sök på blomkålssvamp på forumet så får du många tips på hur du tar till vara svampen. Se spec. Nina H:s.
Tips: Kolla vad du plockat innan du tillagar dem. Mer om exempelvis fjällig taggsvamp och tickor hittat du i Databasen brdvid.
Lycka till!
Ja just, hur som helst blev det mesta av dem gula vid förvällning och var goda :) Skrev fel i förra meddelandet, menade naturligtvis brödtickor och inte lammtickor. Skickade med en bild på blomkålssvampen med. Vad det gäller mina trattkantareller som ligger på en plåt med tidningspapper så är en del svarta och en del verkar inte torka alls av de grövre. Ska jag dela dem på mitten de tjocka?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.