0 117 visningar

4 svar

Riddarmusseron giftig?

Anja Weidt

18 sep 2001 kl. 07:36

Nu har tidningarna gått ut med att riddarmusseronen är giftig, t o m dödsfarlig (leder till muskel-sönderfall, står det). Hur ska man möta denna fråga som svampkonsulent?

0

Roger

18 sep 2001 kl. 11:38

Vem eller vilken instans “kan man lita på” när det gäller bedömningar av livsmedel och ev giftighet? Jag tycker tidningarna är oftast väldigt snabba med att gå ut med varningar om ev giftighet och det kan ta år att plantera en dementi. Men när det gäller svamp, ska man anse att riksmuseet är “högsta instans” eller livsmedelsverket?? Jag tycker det är en viktig fråga, inte minst för journalister!

0

Annika Eriksson

18 sep 2001 kl. 17:21

Till Anja - och Roger! I egenskap av legitimerad svampkonsulent så välkomnar jag all typ av forskning av svamp. Att dessutom forskningsresultatenlyfts fram i dagsljus ska vi enbart vara tacksama för i och med att forskarna själva och dess institutioner ej förfogar över så pass mycket ekonomiska medel som de så många gånger är i stort behov av. I egenskap av journalist så anser jag att det är av största vikt att kunna presentera forskningsresultat av livsmedel och som direkt eller indirekt har med folkhälsan att göra. Visst, det kan många gånger gå för fort när drevet går och ta många år att plantera en dementi. Men faktum kvarstår - inom folkbildning av svampriket är det “hellre fälla än fria” som gäller tack vare att det inte finns några som helst garantier och det indirekt pga av att det satsas alldeles för lite pengar till svampforskning. Beträffande vem som är högsta instans - det är enbart du själv. Ingen annan avgör ditt val - äta eller inte.

0

Inger

25 sep 2001 kl. 22:21

Plockade riddarmusseron igår, precis som jag gjort många år tidigare. Men jag hittade några som var lite mera grönaktiga och mycket kraftiga med grövre fot än vanligt. Tyckte att smaken var lika men jag avstod dem. Kan det vara en förväxlingssort? Nu frös jag in min skörd, men måste jag kasta bort den?

0

Mattias Andersson

3 nov 2001 kl. 21:47

Jag tycker man ska ta undersökningen som publicerats i en ansedd medicintidskrift på stort allvar. Man bör nog försöka upprepa de djurförsök som bekräftade symptombilden vid förtäring av stora mängder riddarmusseron. Risken med giftlarm är att man bara läser rubriken och ej det finstilta. De förgiftningsfall som rapporterats från Frankrike hade ätit mycket stora mängder svamp. Försöksdjuren fick en dos motsvarande 3 kg riddarmusseron för en 60-kg person under tre dagar. En svaghet i studien är att man inte verkar veta säkert hur mycket riddarmusseron patienterna ätit eftersom de ätit blandsvamp. Jag har själv ätit 60 g riddarmusseron efter det att jag läst artikeln, utan att känna några symptom. Ät svamp med måtta är alltså lärdomen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone