Vem eller vilken instans “kan man lita på” när det gäller bedömningar av livsmedel och ev giftighet? Jag tycker tidningarna är oftast väldigt snabba med att gå ut med varningar om ev giftighet och det kan ta år att plantera en dementi. Men när det gäller svamp, ska man anse att riksmuseet är “högsta instans” eller livsmedelsverket?? Jag tycker det är en viktig fråga, inte minst för journalister!
Till Anja - och Roger! I egenskap av legitimerad svampkonsulent så välkomnar jag all typ av forskning av svamp. Att dessutom forskningsresultatenlyfts fram i dagsljus ska vi enbart vara tacksama för i och med att forskarna själva och dess institutioner ej förfogar över så pass mycket ekonomiska medel som de så många gånger är i stort behov av. I egenskap av journalist så anser jag att det är av största vikt att kunna presentera forskningsresultat av livsmedel och som direkt eller indirekt har med folkhälsan att göra. Visst, det kan många gånger gå för fort när drevet går och ta många år att plantera en dementi. Men faktum kvarstår - inom folkbildning av svampriket är det “hellre fälla än fria” som gäller tack vare att det inte finns några som helst garantier och det indirekt pga av att det satsas alldeles för lite pengar till svampforskning. Beträffande vem som är högsta instans - det är enbart du själv. Ingen annan avgör ditt val - äta eller inte.
Plockade riddarmusseron igår, precis som jag gjort många år tidigare. Men jag hittade några som var lite mera grönaktiga och mycket kraftiga med grövre fot än vanligt. Tyckte att smaken var lika men jag avstod dem. Kan det vara en förväxlingssort? Nu frös jag in min skörd, men måste jag kasta bort den?
Jag tycker man ska ta undersökningen som publicerats i en ansedd medicintidskrift på stort allvar. Man bör nog försöka upprepa de djurförsök som bekräftade symptombilden vid förtäring av stora mängder riddarmusseron. Risken med giftlarm är att man bara läser rubriken och ej det finstilta. De förgiftningsfall som rapporterats från Frankrike hade ätit mycket stora mängder svamp. Försöksdjuren fick en dos motsvarande 3 kg riddarmusseron för en 60-kg person under tre dagar. En svaghet i studien är att man inte verkar veta säkert hur mycket riddarmusseron patienterna ätit eftersom de ätit blandsvamp. Jag har själv ätit 60 g riddarmusseron efter det att jag läst artikeln, utan att känna några symptom. Ät svamp med måtta är alltså lärdomen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.