Hej hopp i lingonskogen,
Varit ute och plockat svamp igen i mitt närområde så kommer att ladda upp några inlägg här på forumet för hjälp med identifiering.
Den första är den här väldigt vackra svampen, stack verkligen ut i skogen men jag har ingen som helst aning om vad det kan vara för art. Hittar inget som liknar den i svampboken jag äger (som är väldigt utdaterad) och kan inte riktigt säkerställa vad det är för typ av svamp genom sökningar på nätet.
Är det någon här som vet? Växte i blandskog och på egen hand, såg inga andra liknande svampar någonstans i närheten.
Tack på förhand.
Toppvaxskivling: http://svampguiden.com/art/visa/hygrocybe_conica
Tack så mycket för svar, var verkligen fundersam över vad det var för typ av svamp. Otroligt fin färg på den, stack verkligen ut ur omgivningen.
Antar att den är besläktad med nejlikbroskskivlingen? Trist att den inte är ätbar, men verkar som att riktigt färggranna svampar sällan är det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.