Larverna är ett naturligt proteintillskott och det är ofarligt att äta så länge svampköttet är fast och luktar gott, men det ser kanske inte så aptitligt ut. Själv brukar jag slänga larvangripna bitar.
Personligen så är jag rätt så kinking hittills, kan nog bero på att jag är relativt ny med att plocka svamp som inte kommer från ICA-butikens kyldisk. :D
Så vitt jag vet så är det inte farligt att äta maskar / larverna i sådana små gångar, i samband med att man steker dem t.ex. så tar man ju automatiskt ihjäl allt som har att göra med kryp och bakterier. Kanske bara inte känns fräscht och är helst inget som man ska äta utan att ha stekt eller dylikt.
Skulle tro att så länge det inte är något som är ruttet och svampen kommer up till en temperatur över 60 grader så ska det vara lugnt. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.