1 429 visningar

3 svar

Att "Smaka" Svampar = Farligt?

ChrilleSvampman

27 aug 2023 kl. 20:56

Hej,

Hade en liten fundering, i böcker, på nätet m.m. så står det t.ex. att vissa svampar “smakar mandel”. För att man ska få reda på detta, så måste man ju lägga en svamp som man inte vet något om i munnen. Är detta farligt?

Som exempel så har jag hittat något som jag är rätt säker på är en snöbollschampinjon, i boken jag har står det att den “luktar mandel” och “smakar mandel”. Lukten var av mandel / mandelmassa, så jag tog en bit av foten och la den i munnen och tuggade - jag svalde inte, utan spottade ut.

Det var inte förrän efter det som jag insåg att det finns ju en väldigt giftig svamp - vit flugsvamp - som man kan förväxla med champinjoner. Så, om det nu t.ex. var en vit flugsvamp, är jag körd nu som tuggade på lite av köttet och spottade ut det? Kan påpeka att det även smakade mandel, så tror ännu mer på snöbollschampinjon… men jag vill vara säker på att det inte är farligt att tugga för att se vad smaken är.

Eller är tanken att man mer bara ska lägga en bit av svampen på tungan? Vad är praxis när det gäller att “smaka” på svamp?

Lägger upp bilder på min misstänkta champinjon här snart.

Ser fram emot svar.

0

Att

C-J

27 aug 2023 kl. 21:10

Så länge du inte svalt ner något så ska det nog inte vara någon fara men vita svampar och champinjoner av olika sorter måste man vara extremt noga med…

Jag skulle aldrig själv stoppa en för mig okänd svamp i munnen oavsett…
... men jag är ingen guru av matsvampar…

1

Att

Michael Krikorev

27 aug 2023 kl. 23:29

Det är ofarligt att tugga och spotta ut även de farligaste giftsvamparna, men det rekommenderas inte. Det behövs bara en sockerbits storlek eller mer nere i magsäcken för att riskera organskada när det gäller vit och lömsk flugsvamp.

0

Att

ChrilleSvampman

1 sep 2023 kl. 02:21

Bra att veta, får hålla det i åtanke. Men borde inte vara nödvändigt att smaka på en giftig svamp öht om man jämför alla andra drag först, så som hatt, fot, lukt, lameller (skivor), sporer m.m.

Är ju som sagt inte bara lukt och smak man ska förhålla sig till när man ska identifiera svampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone