0 253 visningar

5 svar

Önskar recept + hjälp om torkning.

Elin Sjöstedt

2 okt 2006 kl. 23:10

Hej,
plockade i slutet av augusti ett hav av svart trumpetsvamp och undrar om någon har ett läckert och gott recept som de önskar att dela med sig? Jag har valt att torka svampen. Har idag plockat massa trattisar och torkar även dessa, i dagsläget på tidningspapper. Men efter att ha sätt på tidigare inlägg verkar det råda en viss oenighet om hur och vad de skall torkas på. Tidningspapper eller matpapper, eller något annat?
Med vänliga hälsningar
Elin

0

Önskar recept hjälp om torkning.

Mamma Mu

3 okt 2006 kl. 00:15

Hej, titta på rubriken recept, där kan du finna både tips om torkning och nått mumsigt med svarttrumpetsvamp!  Lycka till

0

Nina H

3 okt 2006 kl. 08:44

Om du söker på torka så får du det här resultatet
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?sok=torka&fnr=1
Söker du på torkning får du detta.
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?sok=torkning&fnr=1
Som du ser finns det olika sätt och tycken.

0

Lill

3 okt 2006 kl. 12:02

Torkar mina svampar på myggnät i pannrummet. Fungerar perfekt. Har du inget pannrum så hitta ett luftigt ställe eller sätt en fläkt under.
Recept finns hur många som helst av på nätet. Det är bara att söka.

0

Ras J

3 okt 2006 kl. 12:18

Finns det ingen risk att svampen tar åt sig lukt av dieselolja om man torkar i pannrumet?? Luktar lite i mitt pannrum…

0

Dieselsmak

Lill

3 okt 2006 kl. 15:29

Oj då!!
Kanske inte så bra att använda pannrummet om det luktar där.
Själv eldar jag med ved + att jag har pannan i köket. Det är bara centralen som är i pannrummet. Det blir ganska varmt där. Svampen torkar innom ett dygn.
Har du inget avgränsande rum till pannrummet som blir varmt?
Huvudsaken är att det är tort och luftigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone