Hur länge kan jag förvarar svart trumpetsvamp i kylskåp innan den ska tillagas?
Rensade till kl 2 i natt (sköljde inte).
La dem i papperspåsar i kylskåpet över natten. Luftigt. Hur länge kan jag ha dem där innan tillredning?
Kylskåpstemp är 5 grader.
Behöver jag skölja svampen oxå? Om jag vill frysa in den hur förvåller jag den då?
Trumpetsvampar och kantareller håller åtminstone en vecka i kylskåp om de förvaras luftigt.
Vill du frysa in så lägger du dem först i stekpanna på medelvärme tills dess att vattnet i svampen har krypit ut. Ta då bort från plattan och låt svalna. Sedan när de svalnat kan du frysa in dem i burkar eller plastpåsar, gärna med lite av spadet om det finns något kvar, men inte nödvändigt.
Tack så hemskt mycket för svar. Undrar nu hur mycket svamp man kan steka/förvara åt gången? I dag har de legat 3 dar i kylen och jag tänkte tillreda/förvälla dem i morgon. Jag har bytt pappers påse en gång och vänt dem och delat upp dem i ytterligare en påse. 160 gram I varje. Kan stekpannan fyllas vid förvällning eller bara botten täckas? Till slut räcker det att förvälla 10 minuter? Läst att de kan bli sega. Hemskt tacksam för svar till en novis i svamparnas rike.
Svarta trumpeter blir sega vad man än gör med dem. Det ligger i deras natur. Men de är så tunna så det är inget problem. Du kan fylla pannan ordentligt. Vattenhalten är hög vilket du kommer att märka. Jag brukar förkoka tills nästan allt spad kokat in i svampen, men det finns olika skolor. 10 minuter är fullt tillräckligt. Svampen går sedan utmärkt att frysa in i plastpåsar. Använd inte matfett i det här läget. Det härsknar i frysen. Torkning är också en bra konserveringsmetod. Trumpeterna är så tunna så de torkar snabbt i rumstemperatur.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.