Hittar den inte i vare sig Nyléns “Svampar i Norden” eller i “Ryman-Holmåsen” - men där finns den förstås någonstans…
Fot: Vit c:a 10 - 12 cm hög.Böjd vid basen men i övrigt upprätt växtsätt och jämt en dryg cm i diameter. Trådar sig när jag försöker ta en bit. Längs upp mot hatten någon eller några mm som är lätt rynkade (- eller skivor som går ned mot foten).
Hatt: Något bucklig chokladbrun (chokladtryffelfärgad…) c:a 10-12 cm i diameter. Sämskskinnsliknande avdragbar hatthud som täcker hatten väl ända ut i kanten - nästan så den rundar kanten.
Skivor: Vita, många, mycket täta, fast fästade vid hattköttet. Går ända in till foten.
Kött: Vitt. Mycket fast. Hela svampen känns tung.
Lukt: Angenäm men obestämbar.
Utesluter kremlor, riskor, spindelskivlingar och musseroner.
Växte vid björk i blandskog. Vaxtplatsen är mycket artrik. Svart trumpetsvamp och kantareller växer alldeles intill.
Nu måste jag lära mig lägga in bilder!
Hur enkelt som helst i detta forum!
När du skrivit ditt inlägg väljer du bara “Jag vill bifoga bilder” i rutan nedanför. Klicka på skicka, nu kommer du till en ny ruta där du kan bläddra fram bilderna i din dator. Du kan skicka upp till tre bilder. Det är suveränt enkelt coh praktiskt.
Nu har jag kollat i mina svampböcker med litet fler bilder. Visst stämmer det på bittermusseron! En musseron med nedlöpande skivor - det var det som förledde mig att inte leta bland musseroner. Trodde alla hade urnupna skivor. Ytterligare ledtrådar var att hatten var torr - och så bitter smak. “Sällsynt” står det i böckerna. Inte underligt jag inte sett den förut alla mina svamputflykter och alla mina svampböcker(c:a 130!)till trots. Tack Irene!
Jovisst, under en period samlade jag på svenska svampböcker. Så småningom förstår man vilka man kan förlita sig till och ibland är det intressant att bläddra i äldre svampböcker. Ibland bara för vackra bilders skull. Ibland för att förstå hur missförstånd har uppstått. Att läsa igenom litet svampböcker i början på säsongen friskar upp minnet.
Nu undrar jag över musseroner och urnupna skivor. Hur vanligt är det att musseroner INTE har urnupna skivor?
Bittermusseronen är ingen “äkta” musseron utan närmare släkt med jättetrattskivlingen, Leucopaxillus giganteus. Jag vet inte varför den kallas musseron, kanske för att den är ganska kompakt och knubbig som ung och mer lik en musseron då. Svampar med “musseron”-namn finns i några andra släkten också (Lepista och Calocybe). Alla har mer eller mindre urnupna skivor, i alla fall som unga, men när hattarna har växt ut, kan det bli mindre tydligt på vissa av arterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.