Hittade det här exemplaret (tillsammans med ett helt gäng en bit längre bort) som jag skar av en bit av för att ta hem och identifiera. Doften var väldigt mild, smaken likaså, gula sporer och vitt kött så jag gick efter det som stod i min svampbok (måste köpa en ny!!!) och stekte upp det lilla som jag plockade.
Smaken var helt okej, inte dålig, inte fantastisk. Men var inte förrän efter detta som jag läste här på Svampguiden att gula fingersvampar inte längre anses vara matsvampar pga att det finns minst en art som är giftig samt några som är rödlistade.
Kommer inte plocka något mer, även fast jag gillade den milda smaken och konsistensen då jag inte vill riskera att plocka en rödlistad art.
Tror dock att den jag hittade var tjockfotad fingersvamp (?), och ingenting som var rödlistat iallafall.
Ja, tjockfotad fingersvamp är en möjlighet, men dessa gula Ramaria-arter är svåra att artbestämma och många är rödlistade. Vill man fördjupa sig så har Johan Nitar skrivit om flera Ramaria-arter på Artfakta: https://artfakta.se/artinformation/taxa/ramaria-flavescens-5741/detaljer
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.