Hittade den här svampen när jag var ute och vandrade i skogen senast, har ingen aning om vad det är för art och kunde inte hitta något som passade in bra i svampboken som jag äger.
Tänkte se om ni här har någon idé? Var tyvärr några dagar sedan nu, så kommer inte ihåg vad svampen luktade som men vet att den inte luktade mjöl (letade efter gråvit mjölskivling). Fanns i blandad skog i Sörmland.
Tog bilder och så då jag tyckte lamellerna såg konstiga ut, nästan prickiga. Trodde först att det kanske var små insekter, men det var det inte.
Jag tog fler bilder, dels en genomskärning men de blev alldeles för suddiga (tacka alla myggorna för det). Hoppas att någon har en aning om vad detta kan vara, riktigt intressant mönster på skivorna.
Satt och kollade bilder på flugsvampar på Wikipedia och hittade en under “Amanita arctica” som liknar denna. Försökt att söka på Google efter fler bilder, främst på lamellerna, men hittar inte några bra exempel.
Tårfränskivling eller närstående art i släktet Hebeloma. Se den fnasiga foten, och de mörka dropparna på skivornas egg.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.